highschool.reismee.nl

High School Brazilië: lees hier het interview met Judith

Volgens High School deelneemster Judith hebben de Brazilianen over het algemeen drie passies: familie, feesten en voetbal. We stelden Judith een aantal vragen. Laat je inspireren door haar enthousiaste verhaal.

Zou je jezelf kort voor kunnen stellen
Mijn naam is Judith en ik ben 19 jaar. Na mijn VWO wist ik het zeker: Ik wilde een jaar naar Zuid-Amerika! Ik ben altijd al geinteresseerd geweest in andere talen en culturen en een jaar in het buitenland leek me gewoon perfect! Ik koos voor een totaal andere cultuur en taal dan ik gewend was: Brazilië werd mijn bestemming en ik heb er geen dag spijt van gehad!

Hoe ziet een typische door-de-weekse schooldag eruit van een High School student in Brazilië? En hoe zit een typisch weekend eruit?
\'s Ochtends is er niet veel tijd, school begint hier namelijk al om 7.15u! Dus snel ontbijten, douchen, schooluniform aan en dan naar school! Iedere dag heb ik 6 lessen. Om 12.40u eindigen de lessen en wacht ik buiten onder de palmbomen tot mijn gastouders me komen ophalen. Thuis lunchen we vervolgens met het hele gezin. In Brazilië wordt in principe iedere dag rijst met bonen gegeten, vaak met salade of fruit. \'s Middags slapen veel mensen even, omdat het toch veel te warm is om iets te doen, maar ook de sportschool is hier ontzettend populair! Avondeten is een stuk later als in Nederland, meestal tussen 9 en 10 uur \'s avonds. Na het avondeten zit de hele familie voor de televisie om de ‘novela\' (Braziliaanse soap) te kijken! En als je toevallig een dag hebt gemist, vraag je de volgende dag gewoon aan een willekeurig persoon wat er is gebeurd. Iedereen heeft het gezien!
Het feit dat Brazilianen echte levensgenieters zijn uit zich vooral tijdens de weekenden die in het teken staan van familie, vrienden en gezelligheid. Er wordt gelunched met de hele familie, vooral de Braziliaanse barbecue (churrasco) is erg populair! Daarnaast spreken veel jonge mensen met vrienden af om naar het winkelcentrum of de bioscoop te gaan en \'s avonds kan uitgaan natuurlijk niet ontbreken! Uitgaan is vooral dansen, dansen en nog eens dansen: samba, forró, funk, zouk, axé... Niemand kan stil blijven staan!

Hoe zit het met je Braziliaans? Lukt het je al te communiceren in het Braziliaans? Heb je nog grappige taalfouten gemaakt?
Ik zeg eerlijk dat Braziliaans Portugees absoluut geen makkelijke taal is om te leren. In het begin was het natuurlijk supermoeilijk om te communiceren met mensen, ook omdat niemand hier Engels spreekt. Ik was bang voor alles: bang dat mensen me in het Portugees zouden aanspreken, bang om zelf eten te bestellen en bang om een winkel binnen te lopen en te zeggen wat ik nodig had. Maar als je dan na een paar maanden jezelf echt verstaanbaar kunt maken, de Braziliaanse muziek en televisie begrijpt, complimentjes krijgt over je Portugees en niet meer standaard het zinnetje ‘Eu não falo português\' (Ik spreek geen Portugees) hoeft te gebruiken, dan voel je je zo trots!

Welke momenten vond je lastig en hoe ben je hier door heen gekomen?
Zeker de eerste maanden heb ik af en toe best wel last van heimwee gehad en hoewel Brazilianen erg open zijn en je overal mee willen helpen, voelde ik me af en toe toch best eenzaam, omdat ik natuurlijk overal weinig van begreep en in het dagelijks leven ging veel langs me heen. Maar dat heeft mij eigenlijk alleen maar extra gemotiveerd om snel Portugees te leren!

Wat zijn typische kenmerken van de Braziliaanse cultuur?
Brazilianen hebben over het algemeen drie passies: familie, feesten en voetbal. Familie komt voor Brazilianen op de eerste plaats. Ze houden ervan om in het weekend samen te komen met familie, te koken en vooral veel te eten! Ik weet nog niet hoe ik straks in Nederland ga overleven zonder pão de queijo, doce de leite, brigadeiro, pastel, churrasco, pamonha, açaí en guaraná.
Daarnaast hebben Brazilianen altijd wel een goed excuus voor een feestje. En waar muziek is, is feest! Met natuurlijk als absoluut hoogtepunt het carnaval! Het is tijdens mijn uitwisselingsjaar ook al zo vaak gebeurd dat ik een vrije dag had omdat het een feestdag was, maar vervolgens wist niemand waarom het eigenlijk een feestdag was!
Een ander kenmerk van de Braziliaanse cultuur is de relaxte instelling. Het is geen probleem om een uur te laat te komen. En als het vandaag niet lukt, dan morgen wel. In de eerste week dat ik in Brazilie was had ik met een klasgenootje om 7 uur ‘s avonds afgesproken en omdat mijn gastvader mij weg zou brengen, moest ik wachten tot hij thuis zou komen van zijn werk. Om vijf voor 7 belde ik gestresst mijn klasgenootje op om te zeggen dat ik 7 uur echt niet ging redden en het enige wat zij vervolgens zij was ‘Geen probleem! Ik wilde net gaan douchen en me klaarmaken!\'
En natuurlijk ‘last but not least\': voetbal! Voetbal is in Brazilië meer dan alleen een sport, het is bijna een religie. Brazilië ademt voetbal. Iedereen moedigt een club aan, heeft er verstand van en weet vooral ook hoe het beter kan. Vooral tijdens wedstrijden van het Braziliaanse elftal verzamelt iedereen zich rond de tv of op straat om samen voetbal te kijken.

Kun je wat vertellen over je gastgezin?
Mijn gastgezin bestaat uit een vader, een moeder en twee gastzusjes van 9 en 16 jaar. Zoals ik al vertelde is familie ontzettend belangrijk hier in Brazilië! Zo heeft ook mijn gastgezin er alles aan gedaan om me thuis te laten voelen en ook ooms, tantes, opa\'s, oma\'s, vrienden en kennissen stellen gemakkelijk hun huis voor je open. Je bent overal welkom! Brazilianen zijn hartelijk, uitbundig en sociaal!
En hoewel Brazilianen het heerlijk vinden om te klagen over alles wat er mis is met hun land: curruptie in de politiek, criminaliteit en klimaat, zijn ze vooral heel erg trots op hun land en ze ontvangen buitenlanders dan ook met open armen!

Wat heb je tot nu toe mee gemaakt wat je altijd bij zal blijven?
Ik heb de eerste weken van mijn zomervakantie heb ik vrijwilligerswerk gedaan op een basisschool in het arme gedeelte van mijn stad. Een buurt met veel drugs, weinig geld en veel andere problemen! Ik gaf en hielp met Engelse lessen.Meestal moest ik het echt doen met de middelen die ik had! Het Engelse schoolboek moet je bijvoorbeeld kopen en als er geen geld is voor eten is er helemaal geen geld voor schoolboeken. In iedere klas zijn dus ongeveer 3 of maximaal 4 kinderen met een boek. Improviseren dus! Sommige kinderen op deze school hebben helemaal niks en moeten op school ontbijten en lunchen omdat er thuis geen eten is. Maar alle kinderen daar zijn zo geweldig en lief en je zult zien dat ook mensen met weinig geld alles met je willen delen! In Nederland zag ik het altijd als vanzelfsprekend dat ik schoolboeken, eten en een veilig thuis had, dat ik kan schuilen als het regent en dat ik leuke dingen kan doen met mijn familie en vrienden. Maar nu ik hier een aantal huizen heb gezien, sommige simpelweg gemaakt van golfplaten en verhalen heb gehoord besef ik pas hoe blij ik moet zijn met alles wat ik heb!
Daarnaast heb ik in januari een maand gereisd met de organisatie in het noordoosten van Brazilie: met 48 uitwisselingsstudenten uit de hele wereld 13 steden bezocht in 30 dagen en bijna 10.000km afgelegd langs geweldige steden en adembenemende stranden! Een geweldige en onvergetelijke reis die mij bovendien in staat stelde om meer van Brazilië te zien!

Heb je nog advies en/of tips voor studenten die twijfelen of ze naar High School in Brazilië willen gaan?
Als je geinteresseerd bent in andere culturen en talen en je niet bang bent om een totaal ander land te ontdekken kan ik alleen maar zeggen: kies voor High School in Brazilië! Alles in Brazilië is anders vergeleken met Nederland, maar dat laat je ook anders kijken naar je eigen land en je eigen gewoontes. Je leert zoveel geweldige mensen kennen, je leert een van de mooiste talen ter wereld en je leert anders te kijken naar het leven en ik weet zeker dat ook jij net zo van Brazilië gaat houden als ik! Het is een geweldig land, dus kom naar Brazilië en verken dit kleurrijke land zelf!

Heb je iets aan de voorbereiding van Travel Active gehad?
In Nederland koos ik voor een organisatie waar alles gestructureerd en persoonlijk verliep: Travel Active. Ik vond het fijn dat ik tijdens de voorbereidingen, en ook nu ik in Brazilië zit, altijd contact kan opnemen met het High School team. Ik kreeg altijd direct een goede reactie en ook de voorbereidingsbijeenkomsten waren goed voorbereid en duidelijk. Door de jarenlange ervaring weet het High School team altijd overal raad mee!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active