highschool.reismee.nl

Laurens was te oud voor Amerika en koos daarom voor High School Canada

Mijn naam is Laurens en ik ben hier in Canada 19 geworden. In november 2011 begon ik na te denken over High School. Een vriend van mij deed op dat moment een High School jaar in Amerika en ik zat in mijn examenjaar. Ik wist nog niet wat ik wilde gaan doen na het behalen van mijn diploma en een half jaar naar het buitenland gaan leek mij ook wel wat.

Mijn eerste keuze was zonder twijfel Amerika. Echter was ik voor High School Amerika \'\'jammer genoeg\'\' te oud. Travel Active had het wel over Canada, dat ik daar wel heen zou kunnen, maar dat zag ik in eerste instantie wat minder zitten dan Amerika. Dat komt omdat Amerika de bron van alle media is, 'alles' gebeurt in Amerika en ik had echt het Amerikaanse beeld voor ogen; De high school zoals je die in films/serie\'s ziet, de gele schoolbussen, sportwedstrijden, cheerleaders, de lockers etc etc. In eerste instantie was het dus een beetje een tegenvaller dat ik niet naar Amerika kon. Vooral omdat ik niks, maar dan ook helemaal niks wist van Canada. Ik ben toch maar wat meer gaan opzoeken over Canada en tot mijn verrassing was het heel vergelijkbaar met Amerika. (niet heel gek als je je bedenkt dat het beide in Noord-Amerika ligt). Na enige twijfel heb ik me toch aangemeld voor een semester, 5 maanden in Canada, in de Engelstalige provincie Nova Scotia.

Enige tijd en heel veel papierwerk gingen voorbij en op de dag van mijn eerste eindexamen kreeg ik een telefoontje van Travel Active dat ze een gastgezin voor mij hadden gevonden in het plaatsje Sydney, gelegen op het eiland \'Cape Breton\' in de provincie Nova Scotia. Ik was enorm enthousiast en alles kwam opeens een stuk dichterbij.

Na nog een aantal bijeenkomsten van Travel Active, een zomervakantie met mijn ouders en zus, was het dan eindelijk 1 september. Daar stond ik dan op Schiphol, samen met 10 andere Nederlandse uitwisselingsstudenten van Travel Active, klaar om naar Canada te vertrekken. 4 van de 11 uitwisselingsstudenten, waaronder ik zouden voor een semester gaan, en de rest voor een heel schooljaar. De vlucht alleen was voor mij al behoorlijk spannend, aangezien ik nog nooit gevlogen had. Daar kwam bovenop dat je gewoon weet dat 5.000 km verderop een gastgezin op jou staat te wachten, benieuwd naar jouw verhalen en jouw cultuur...of zouden ze niet zo benieuwd zijn naar jou? Zou het klikken? Zijn ze wel aardig? Al die vragen hielden mij bezig tijdens de 9 uur lange reis naar Halifax, de hoofdstad van Nova Scotia. Eenmaal aangekomen op het vliegveld werd ik hartelijk ontvangen door mijn gastgezin. De eerste dagen hebben we doorgebracht in Halifax, waarna we 5 uur naar Sydney moesten rijden.

School begon snel en voor ik het wist zat ik in droom die ik eerder dat jaar dacht te moeten 'opgeven'. Ik zit op een relatief grote high school, met 1000 leerlingen tussen de 16 en de 18 jaar. Sport is een groot ding in Canada, de grootste sport is ijshockey en ik ben dan ook al naar talloze ijshockey wedstrijden geweest. Mijn schooldag bestaat uit:

  • Naar school gaan om 8.15 uur
  • Ontbijten in de schoolcafetaria
  • Het \'Oh Canada\' (volkslied) zingen
  • 4 lesuren van 75 minuten onderbroken door 2 korte pauze\'s en 1 lunchbreak van een uur
  • Na school naar het fitness centre in mijn school
  • De rest van de dag met vrienden of naar Tim Hortons (DE starbucks van Canada), naar de movies, sporten, naar een ijshockey westrijd, snowboarden, curlen of gewoon chillen

Het aanbod van school vakken hier in Canada is veel breder dan in Nederland. Je kiest per semester 4 vakken. Een aantal voorbeelden van vakken die je kunt kiezen zijn; Global History, Math, Law, Sociology, Economics, Physics, Chemistry, Food science, Sports, Philosophy, Multimedia, Arts etc.

Na ongeveer 1 maand in Canada wist ik al zeker dat 5 maanden te kort was, ik wilde veel, veel langer van dit mooie land genieten. Want als je voor Canada kiest ben je van één ding verzekerd; een ontzettend mooie omgeving. Ik ben helemaal niet zo\'n natuurmens, maar het is ZO mooi om hier te lopen, of om door de omgeving te rijden. In overleg met mijn ouders en Travel Active heb ik verlengd met 5 maanden, zodat ik het hele schooljaar in Canada zou meemaken. Een andere uitwisselings-student die hier in Nova Scotia zit heeft ook verlengd. Dus van die 4 studenten die hier voor een half jaar zouden zijn, zijn er uiteindelijk maar 2 daadwerkelijk afgelopen februari naar huis gegaan.

Tijdens zo\'n schooljaar maak je allerlei Canadese/Noord-Amerikaanse tradities mee zoals Thanks Givings, Christmas (wat in Canada echt veel groter is dan in Nederland) en Easter. Ook aan sneeuw en Canadese temperaturen zul je niet ontkomen. Sneeuw tot waar je tot over je knieën in wegzakt, temperaturen van -25/-30 en sneeuwvrij van school zijn geen ongewone dingen in de Canadese winter.

De Canadese partnerorganisatie van Travel Active organiseert veel leuke activiteiten voor de internationale studenten. Dagjes weg, bowlen, hiken door de bergen met een uitzicht op de Atlantische oceaan en zogenoemde \'\' pizzaparty\'s\'\' op school. In beide semesters is er een grotere trip waar je je voor kunt opgeven. Dit jaar was de trip in het eerste semester naar Toronto & the Niagra Falls. De tweede trip is in maart en is naar Montréal en Ottawa. Deze trips zijn hebben een gelimiteerd aantal deelnemers en er zijn wel extra kosten aan verbonden.

Een aantal dingen die er voor mij tot nu toe zijn uitgesprongen dit jaar zijn:

  • Mijn graduation foto. Zo\'n foto heb je vast wel eens gezien op TV, een foto met je diploma in een 'jurk' met hoedje
  • De trip naar Toronto & the Niagra Falls in Oktober.
  • De echt typisch Canadese dingen zoals het volkslied zingen voor de lessen beginnen,
  • de spirit van elke school. Als ons schoolijshockeyteam een wedstrijd speelt, komt iedereen kijken, verkleed in de kleuren van onze school, vlaggen en sommige mensen schminken hun gezichten.
  • Een enorme verbetering van mijn Engels.

En de verbetering van je Engels is niet de enige vooruitgang die je zult maken tijdens jouw High School periode. Je bouwt enorm veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid op, je leert jezelf beter kennen en het is enorm goed voor je algemene ontwikkeling. Verwacht niet dat er geen enkel moment zal zijn waar je het moeilijk hebt, maar juist het overwinnen van die moeilijke momenten maakt je sterker.

Mijn twijfel over Canada in het begin was helemaal nergens voor nodig, sterker nog, ik zou Canada juist aanraden. Canadezen zijn enorm vriendelijk, vaak nog vriendelijker dan Amerikanen. Het schoolsysteem is beter en de omgeving is echt geweldig. Als ik nu opnieuw de keuze had om te kiezen voor Canada of Amerika, zou ik 100% voor Canada kiezen.

Kun jij je hier in vinden?:

  • Het leren beheersen van de Engelse taal zonder dat je het gevoel hebt dat je er veel voor doet
  • Volledig integreren in een gastgezin die jou volledig als familielid beschouwd
  • Elke dag genieten van een mooie natuur en omgeving
  • Onwijs veel nieuwe vrienden maken, niet alleen met jongeren uit Canada maar ook met internationals van over de hele wereld
  • Vele sportevenementen meemaken en deelnemen in sporten zoals ijshockey, football, basketball, cheerleading, skiing/snowboarding
  • Nieuwe gerechten eten die je (waarschijnlijk) nog nooit geproefd hebt
  • Deelnemen in een wereld waar je trots bent op jouw school/gemeenschap en waar de schoolspirit boven individueel succes staat,

Dan is Canada zeker een goede keuze voor jou.

Uiteindelijk wil ik nog een aantal tips geven voor als je besluit een High School periode te gaan doen:

  • Sta open voor nieuwe dingen, zeg JA tegen alles wat je word aangeboden en grijp alle kansen die je krijgt.
  • Maak duidelijke afspraken met je familie en vrienden thuis over het onderhouden van contact
  • Skype/email/chat niet elke dag met het thuisfront, zorg dat je tijdens jouw High School periode (3, 5 of 10 maanden) met beide beneden in Canada staat, niet met 1 been in Canada en met 1 been nog steeds in Nederland.
  • Wees bereid om uit je comfort zone te komen en nieuwe dingen te proberen.

Wil je meer lezen over mijn avonturen in Canada, neem dan een kijkje op mijn reisblog
www.laurensvdsluijs.reismee.nl

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active