highschool.reismee.nl

Highschool in the USA: So Different!

Babette had met het Highschool programma van Travel Active de tijd van haar leven. Lees hieronder hoe zij haar high school jaar in de USA heeft beleefd.

Hee Nederlanders uit het kikkerlandje,

Op de helft...
Daar zit ik dan.. hier in Amerika, op de helft van mijn high school jaar. Wat is de tijd voorbij gevlogen. Zo maak je plannen om te gaan, zo zit je al op de helft en is het alweer bijna over. Kan me nog goed herinneren hoe ik vorig jaar kriebels had om aan dit avontuur te beginnen. Kan mijn gevoel bijna niet omschrijven, als ik moet beschrijven hoe ik erover denk en voel om over 5 maanden weer naar ‘huis' te gaan.

Alles is nieuw
Alles wat ik hier heb opgebouwd moet ik achterlaten. Stapte in het vliegtuig van Schiphol naar een wild vreemd land; Amerika, dat ik alleen maar kende van films en tv. Liet mijn dierbare familie en vrienden achter om een avontuur aan te gaan, maar hoe het zou worden, hoe het eruit zou zien en wat te verwachten wist ik niet. Daar landde ik in een plaatsje genaamd Redmond, Oregon. Ik begon met niks, ging met vreemde mensen mee naar hun huis in een stad genaamd Bend, ergens in het midden van Oregon. Nieuwe vriendschappen zijn ontstaan en een nieuw leven was begonnen, een totaal ander leven met andere gewoontes en een nieuwe leefstijl. Heb me aangepast aan de cultuur.

Een jaar er tussenuit geweest
En zo meteen moet en ga ik weer terug. Heb het gevoel dat ik 2 levens leid. Mijn leven in Nederland dat ik heb onderbroken door een heel ander leven te leiden voor een jaar, en zo meteen weer op te pakken. En dan dit leven, dat ik na 1 jaar achter ga laten en niet meer in terug kom.. In ieder geval niet op de manier hoe ik het nou heb beleefd.

Hoeis hetom.......?
Hoe is het nou om in het buitenland bij een gastgezin in een nieuwe omgeving in een andere cultuur naar school te gaan? Hoe is het nou om te ervaren hoe andere leven? Hoe is het nou om andere gewoontes en verschillen te ontdekken? Hoe is het nou om een andere kijk op de wereld te begrijpen? Hoe is het om je aan te passen in een totaal andere cultuur? Is het eigenlijk een nutteloos jaar waarvan je niks leert maar alleen maar geld aan uit geeft?

Ik weet zeker dat sommige van jullie dit wel eens hebben afgevraagd en hebben bedacht hoe het zou zijn. Natuurlijk ben ik ik en zijn dit mijn ervaringen en mijn kijk op mijn jaar, dat ik jullie geef. Als allereerste wil ik zeggen dat dit absoluut geen nutteloos jaar is. Wie dat denkt, zou eigenlijk zelf eens zo'n jaar moeten doen. Natuurlijk gaat mijn Engels ontzettend vooruit, nonstop in het Engels communiceren op een leuke manier dat is superom een taal onder de knie te krijgen. Op school is het heel anders dan in Nederland, met andere vakken; wie heeft er nou forensic science gehad op de middelbare school? Of Interior Design? Of Ceramics? Of marketing? Of photography? Of American Government? En zo kan ik nog wel even doorgaan.. Ik had nooit gedacht dat ik zoveel zou leren hier, ik had helemaal niet zoveel verwacht, wilde graag een nieuwe cultuur leren kennen en een avontuur aangaan, want die kriebels in je buik zijn geweldig. Ik had nooit gedacht dat ik zo veel zou leren, zo veel te weten zou komen over mezelf, over wie ik ben en wat ik wil. Je gaat in je eentje ergens heen, niemand om je heen die jou kent en die jou kan beïnvloeden, jij staat er alleen voor en je moet het zelf allemaal aanpakken en doen en er wat van maken. En natuurlijk door in zo'n andere cultuur te leven met andere gewoontes en andere gedachtes kom je te weten wat JIJ wilt en wat JIJ belangrijk vind in jou leven. Je word zoveel sterker. Het is een geweldige ervaring en ik zou het iedereen dan ook aanraden die de mogelijkheid heeft om een jaar in het buitenland door te brengen. Niet als vakantie, maar echt als een part of a family. Een vakantie geeft een heel ander beeld van een land dan wanneer je zelf een part van het alledaagse leven bent.

Aanpassen en zelfstandig worden
Vanuit je eigen familie leer je normen en waarden, in een andere familie kunnen die normen en waarden erg verschillen. Zo verschilt dat ook hier in mijn gastfamilie. Je leidt niet meer dat leventje dat je gewend was, je moeder staat niet voor je klaar, je kunt niet terecht bij je familie met problemen, je familie is er niet om je te begrijpen. Je moet het zelf oplossen, erover praten, iemand leren vertrouwen en weten wat je wel en wat je niet kunt zeggen om de ander niet te kwetsen en hun cultuur niet te beledigen. Zo is je brood niet gesmeerd voor school en word er van je verwacht dat je je eigen was doet. Er is ook een hele andere rangorde in de familie of er is geen rangorde. Het is allemaal anders dan thuis. Door rekening te houden met wat andere mensen denken over iets, door hun kijk op de wereld proberen te begrijpen en door te luisteren naar wat zij belangrijk vinden, door hun normen en waarden te respecteren leer je zoveel. Leren om op de juiste momenten niks te zeggen en leren op de juiste momenten een discussie aan te gaan. Leren over wat jezelf belangrijk vind maar ook wat voor andere mensen zo belangrijk kan zijn. Iedereen is verschillend, onze culturen zijn zo verschillend. En het is echt geweldig om die cultuurverschillen te ontdekken.

Het is echt niet alleen maar een fun jaar, er zijn genoeg momenten dat je er doorheen zit of er even geen zin in hebt of je niet weet wat je moet doen en je niet weet hoe je het het beste kunt oplossen. Er is niemand aan wie je het zou kunnen vragen, JIJ moet het doen JIJ moet het oplossen JIJ moet verzinnen wat de beste manier is om het aan te pakken. Erachter komen hoe je dingen op de beste manier oplost. Confrontaties aangaan en soms een ruzietje hebben, maar weer uitpraten dat hoort erbij. Wat je thuis hebt geleerd moet je toepassen en je probeert je zo goed mogelijk te gedragen. Natuurlijk in het begin, maar op een gegeven moment voel je je ‘thuis' en dat moet ook wel. Je kamer is een rotzooi geworden en je bent echt een part of the family geworden. Je wordt niet meer speciaal behandeld, maar als een part of the family. Je komt meer te weten over hoe je gastfamilie werkelijk in elkaar zit en hoe het in dit Amerikaanse leventje werkelijk aan toe gaat.

Typisch Amerikanen
Zo heb ik hieronder een lijstje van enkele dingen die mij zelf erg zijn opgevallen over het algemeen; over de Amerikanen.

  • Verwacht geen planning van wat je gaat doen, ze denken op het moment waar ze zin in hebben ze spreken niet van te voren af ‘next Friday gaan we wat leuks doen' Ze bekijken het per dag.
  • Amerikanen zijn relaxter
  • Ze stellen alles uit, het komt wel een keertje.
  • ‘I will be there soon' betekent tussen nu en 5 uur.


    Amerikanen zijn relaxter.
  • Ze hebben maar 1 kerstdag. Het gaat alleen maar om de cadeaus, voelde als sinterklaas.
  • Shoppen is hier gewoon met de auto van de ene grote mall naar de andere.
  • Amerikaanse bioscopen hebben geen reclames terwijl er hier op tv ‘als je naar een programma aan het kijken bent dat een uur duurt' wel 8 reclames hebt tussen door.
  • Amerika heeft grote drugs en alcohol problemen.
  • Amerikanen zijn erg trots op hun land.
  • Heel normaal om alleen maar een vork te krijgen en met je vork te eten in je rechterhand, en je linkerhand onder de tafel.
  • Amerikaanse porties zijn echt heel erg groot, zelfs een small. Als je het niet op krijgt neem je het gewoon in een boxje mee naar huis.
  • Amerikaanse feestjes beginnen om 6pm en eindigen om 12am.
  • Amerikanen starten de dag vroeger en gaan vroeger naar bed.
  • Het is heel normaal om meer dan 500 tv zenders te hebben.


Sport is heel groot en belangrijk, het gaat niet om having fun het gaat erom om de beste te zijn number one, anders ben je niks.

  • Alle Amerikanen zijn een mix van Europeanen.
  • Amerikanen gebruiken Fahrenheit, Miles, Inches en foots, Cups and spoons.

Dit zijn enkele dingen die me zijn opgevallen, kan nog wel even doorgaan.

Een ander klimaat en een andere omgeving
Het is trouwens ook te gek om eens zo in een ander klimaat te leven, een land klimaat. Warme zomers en koude winters. Woon op een golfcourse, elke dag met de auto naar school. In de winter skiën in de zomer river floaten. Even lekker een berg beklimmen of even gaan jagen. Je kunt niet gewoon een tentje opzetten ergens in the woods aangezien je een kans hebt dat een mountain lion even een bezoekje komt brengen of misschien een kleine zwarte beer die je eten even weg komt pikken. En zo heeft dit land ook andere feestdagen en andere regels. Zo word Halloween niet gevierd en hebben wij geen thanksgiving, zo heeft Amerika geen sinterklaas. Het is echt een hele hele ervaring die ik nooit meer vergeet. Ik ben nog steeds dezelfde Babette als ik terug kom maar wel veel wijzer. Ik heb hier al zoveel leuke dingen mee gemaakt, sommige dingen realiseer ik nog steeds niet ik zit eigenlijk in 1 lange droom en ik denk dat wanneer ik weer terug ben in Nederland ik pas echt begin te realiseren wat ik allemaal heb meegemaakt.

Voor de rest, breng ik natuurlijk het grootste deel van mijn jaar door op een high school. Noem iets, en het is anders dan in Nederland.. echt NIKS is hetzelfde.Op de volgende pagina vind je daaromwat feiten over mijn high school.

Interressante High School feitjes

  • Natuurlijk de wel bekende gele schoolbussen, ja die bestaan en zijn er echt.
  • Oefeningen voor het brand alarm zijn er elke maand, een oefening voor als iemand met een wapen de school in zou komen hebben we ook al een keer gehad. En een uitleg over hoe de schoolbus in elkaar zit heb ik ook meegekregen, waar de nooduitgangen zijn etc. ‘
  • Kluisjes zijn groter, ze hebben zelfs haakjes aan de binnenkant.
  • Je hebt ook een locker kluisje als je PE classes hebt. Je hebt dus ook echt een locker room zoals je die in films ziet.
  • De kluisjes hebben cijfer codes van die draaiknoppen, ik moet in totaal 3x 6cijfers onthouden, 2x 6 cijfers voor mijn kluisjes en 1x 6cijfers voor mijn leerlingen nummer. - Iedereen gaat 4 jaar naar highschool.
  • Je hebt geen echte klassen van 28 kinderen per klas maar je hebt freshman's 9th grade, sophomores 10th grade, juniors 11th grade en seniors 12th grade en dat zijn de ‘klassen.'
  • Er zijn altijd wedstrijden tussen de verschillende klassen, seniors juniors etc.. Zoals powderpuff game, meisjes die American football spelen. Juniors tegen Seniors etc etc.
  • Veel mensen kopen hun lunch op school, een kantine met pizza patat aardappels salades en weet ik veel wat allemaal, ja het is zoals in films dat je met je food ergens aan een tafel gaat zitten.
  • Gym Assembly's en auditorium Assembly's, samen komen van alle klassen voor mededelingen, ook elke keer op de dag van een dance of een belangrijke game. Ook heb je apparte Assembly's voor seniors etc. En zo hadden we met kerst ook een Christmas Assembly.
  • In elk klaslokaal hangt een Amerikaanse vlag.
  • Je zit aan van die tafels die je ook in films zit, van die tafels waar de stoelen aan vast zitten. Niet echt comfortable.
  • Je kunt met freshman's, sophomores, juniors en seniors in dezelfde klas zitten, bijv bij forensic science het kan helemaal gemengd zijn.
  • De vakken die je kunt kiezen zijn zo verschillend met die van Nederland. Je hebt zoveel meer keuze, je moet alleen zorgen dat je in je senior jaar genoeg credits hebt om te graduate.

Alles is vanuit school, dus ook het sporten.

  • Er zijn heel wat sporten waaraan je kunt deelnemen.
  • Voor sommige sporten zijn tryouts, omdat er teveel mensen mee willen doen.
  • Voor de rest heb je ook nog clubs waaraan je kan deelnemen, zo heb je bijvoorbeeld de cheerleaders, het dance team, het debate team kun je mee doen aan de schoolmusical kun je in verschillende schoolbands zitten etc etc.
  • Als je aan een sport deelneemt train je elke dag na school voor wel 2,5 uur. Meestal van 3 tot half 6.
  • Je hebt wedstrijden tegen andere scholen, en heel veel mensen van je school komen kijken om hun school aan te moedigen. Altijd erg leuk en een hele leuke sfeer. Iedereen is heel erg involved met school.

En dan zijn er nog (niet onbelangrijk) de dances!

  • Dan heb je nog de school dances. Elke dance heeft een thema. Zo heb ik al de glowdance gehad die buiten was en iedereen had glowsticks, ook heb ik al de stoplight dance gehad; droeg je rood was je taken, groen was single en geel was dat je het niet wist. ‘Hier in Amerika hebben ze geel licht in plaats van orangje licht'
  • De 3 grootste dansen zijn; Homecoming ‘feest gevierd dat je weer ‘thuis' komt, op school,' Winterformal en Prom. Alle 3 formal dances. Die amerikanen hebben dus veel jurken en pakken in de kast hangen.
  • Deze 3 dances werken ook met dates.. de jongens vragen de meisjes om samen naar de dance tegaan, meestal op een hele orginele manier ‘zo kwam een jongen op een paard aanzetten met een bos bloemen.' Je gaat uiteten voordat je naar een formal dance gaat meestal met een grote groep.

Volgens mij is dit zo'n beetje alles wat ik kan vertellen over school. Zoals je kunt lezen totaal anders dan onze Nederlandse school, en dat maakt het zo leuk. Het is totaal verschillend. Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn te vertellen maar ik hoop dat ik jullie er een beetje een goed beeld van heb kunnen geven.

Geef er je eigen draai aan!
Ik denk dat ik een lang genoeg verhaal heb geschreven over mijn experiences. Ik wil jullie een zo goed mogelijke indruk geven van wat zo'n high school jaar nou inhoud. Al kan ik je wel met 100% zekerheid zeggen, als je gaat word het niet hetzelfde als mijn jaar. Elke highschool is different en iedereen ervaart het anders.

Voordat ik aan mijn avontuur begon heb ik ook heel wat verhalen gelezen, allemaal wel leuk en in de grote lijnen klopt het ook wel maar iedereen geeft er zijn eigen draai aan en iedereen maakt er wat anders van.

Het gaat met mij heel erg goed, en ik ben heel positief over alles. Ik heb nog maar 5 maanden te gaan en het belangrijkste om te doen is tegen alles wat je aangeboden krijgt'JA' te zeggen, je hebt nog maar 5 maanden en daarna is het echt voorbij, en kun je alleen nog maar terug kijken. Het is genieten.

Liefs van Babette uit het Amerikaanse leven.

Reacties

Reacties

Iris

Heey!
Ik ga volgend jaar ook en ik was jou verhaal dus aan het lezen. Ik wilde even zeggen dat ik het heel leuk geschreven vind! Ik hoop dat mijn jaar net zo super gaat worden en ook dat ik rond seattle terecht kom! (dat wilde ik altijd al) groetjes iris

Laura

Hoeveel jaar deed je highschool?
Welke vakken deed jij en welke sport heb je gedaan (of musical/band etc.)?
Ik wil ook graag naar Amerika.

...

er zit geen foto jammer
maar wel leuk zeg

schrijft

gezeellig

Selena

Hi Babette,
ik heb al verschillende blogs gelezen maar jou blog is eigenlijk de enige waar ik echt wat van opgestoken heb!
jeetje t klinkt super leuk, hoe gaatie nu daar ?
groetjes Selena

Lauraa

hallo Babette,
ik wil heel graag ook een jaar high school doen,
maar ik moet mijn ouders nog overhalen.
en ik mag alleen gaan als ik een goed 'uitzendbureau' kan vinden en een goede school.
weetjij misschien welk 'nuitzendbureau' & school?
bijv. waar jij naar toe bent gegaan?

groetjes Lauraa

High School Team

@Lauraa:
Bedankt voor jouw reactie op de blog van Babette en leuk dat je geïnteresseerd bent in het High School programma. Babette is via ons (High School Travel Active) naar Amerika geweest. Wij zijn een uitwisselingsorganisatie die studenten tijdens de voorbereidingen en hun uitwisseling begeleiden. Voor vragen mag je ons altijd mailen (highschool@travelactive.nl) of je kunt op onze website (www.travelactive.nl/highschool) kijken voor meer informatie. En misschien zien we jou en jouw ouders wel een keer op een informatiebijeenkomst. :)

Groetjes
Jessica, Susanne en Cindy

Saphira

Hi Babette,

het was echt superleuk om je verhaal te lezen.
Ik heb al meerdere verhalen gelezen maar die van jou vond ik toch wel een van de leukste. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje jaloers op je ben hoor. Ik wil ook supergraag naar de USA. Maar ja ,, moet eerst nog een paar jaartjes school en dan nog m'n ouders overhalen :)
Liefs

Iris

Heey!
Ik vind dit verhaal echt superleuk geschreven,
alleen ik weet niet of ik het durf.
Het lijkt me te gek, maar ik weet niet of ik mijn familie zo lang kan missen.
Ik ga a.s. 16 oktober naar een opendag en dan hoop ik op meer duidelijkheid.
Liefs,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active