highschool.reismee.nl

‘Just like in the movies!’

Rosa deed met het High School Programma van Travel Active een tussensemester in de Verenigde Staten. Lees hier hoe zij dit ervaren heeft.

Nu 3 jaar geleden heb ik besloten om het eerste semester van VWO5 naar Amerika te gaan om het High School Amerika programma te volgen. Ik werd geplaatst in Houston in de staat Missouri.

Mijn tijd in Amerika is een ongelofelijke ervaring geweest. Missouri is een staat in de Mid-West en wordt vaak beschreven als het gebied van de cowboys en dat klopt helemaal! Ik had een ontzettend leuk gastgezin die een eigen ranch had. De familie bestond uit mijn gastouders, gastbroer die in het weekend terug was van college en gastzus die samen met haar man en dochtertje op dezelfde ranch woonden. Het was ontzettend leuk om het echte Amerikaanse leven mee te maken. Het leven op een ranch is echt ontzettend mooi! Samen met de rest van de familie een kudde koeien naar een ander gedeelte drijven op paarden of 4wheeldrivers. Het leek op een echte Wild Western film!

Mijn gastgezin was enorm gastvrij en lief. Al bij aankomst hing er een poster boven mijn bed met: ‘Welcome to the family, Rosa!’. In vijf maanden tijd heb ik een hele hechte band opgebouwd met mijn gastgezin. Afgelopen januari heb ik ze weer opgezocht en het voelde weer echt alsof ik daar thuis was. Tijdens mijn verblijf in Amerika heb ik ontzettend veel leuke dingen gedaan: cheerleader geweest, in het voetbalteam gespeeld, geleerd paard te rijden, mijn gastgezin geholpen bij het organiseren van een Missverkiezing, met Amish mensen gepraat, nieuwe vrienden ontmoet, Thanksgiving gevierd en met mijn gastgezin naar Mexico geweest. Mijn gastgezin gaat elk jaar met Kerst naar Mexico samen met een groep van de kerk om in één week een huis te bouwen voor een gemeenschap die op een vuilnisbelt leeft, dit doen ze in plaats dure cadeaus kopen voor Kerst. Als een echte Amerikaanse scholier met een gele schoolbus naar school gaan, nieuwe vakken zoals American Government en speech volgen en het football team aanmoedigen als cheerleader zijn dingen die ik niet snel zal vergeten.

Mijn High School ervaring verliep niet zonder ups and downs. Vooral de eerste maand had ik verschrikkelijke heimwee en moest ik erg wennen aan mijn nieuwe leven. Het cultuurverschil is groter dan je zou verwachten. Opgegroeid in het liberale vrije Nederland is het wel even aanpassen. Toch zou ik het zo weer doen! Ik heb ontzettend veel geleerd, ook over mezelf.

Ik had er bewust voor gekozen om tijdens VWO5 een half jaar High School te doen. Ik was 16 jaar en High School Amerika na mijn eindexamen was niet mogelijk omdat ik dan te oud zou zijn. Daarnaast ligt het onderwijsniveau in Amerika lager dan in Nederland. Je hebt een selectie vakken die je tijdens één van de vier schooljaren moet volgen. Vijftienjarigen en achttienjarige zitten daardoor bij elkaar in de klas en de lesstof wordt vaker aan de jongere leerlingen aangepast.

Om als 18/19 jarige in een gastgezin te leven is denk ik ook heel anders dan als 16/17 jarige. Je moet je natuurlijk wel kunnen aanpassen aan de regels van een gastgezin die heel anders zijn dan in Nederlandse gastgezinnen en je bent afhankelijk van andere mensen om ergens te komen omdat alles is ingesteld op vervoer per auto.

Het was eerst nog onzeker of ik wel toestemming van mijn middelbare school zou hebben om tijdens VWO5 weg te gaan. Aan de hand van een duidelijke jaarplanning liet ik zien welke toetsen en werkstukken (dit bleek mee te vallen, tweede helft van het jaar is namelijk drukker) ik op welk moment zou inhalen. Dit bleek ontzettend mee te vallen, omdat de 2e helft van het jaar drukker is. Ik had met mijn school de afspraak gemaakt dat ik de toetsen die ik zou missen in Amerika zou maken en dan per post terug zou sturen en bij mijn vertrek zijn mijn koffer dan ook vol met schoolboeken.

Toen ik in Amerika was had ik echter niet zoveel tijd om naast mijn Amerikaanse leventje ook nog het schoolwerk voor Nederland te doen. Bij terugkomst heb ik toen alle toetsen ingehaald met goede resultaten en ben ik probleemloos overgegaan naar VWO6.

In Nederland naar school gaan was weer even wennen, maar ik zat er al snel in. Een grote stimulans was dat ik graag geen jaar over wilde doen en met mijn vrienden naar VWO6 wilde gaan. Je kunt natuurlijk ook een heel jaar weg gaan. Dit had ik ook niet erg gevonden aangezien mijn tijd in Amerika zo geweldig was. Ik ben ontzettend blij met mijn High School ervaring in Amerika en zou het echt iedereen willen aanraden. Ik heb er geen moment spijt van gehad, zelfs niet toen ik al die toetsen moest inhalen! Natuurlijk heb je zo nu en dan twijfels en is het eng, maar ik beloof je dat je er absoluut geen spijt van zal krijgen!


Rosa Deen

Ps: Bekijk hier ook mijn foto's!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active