highschool.reismee.nl

Esther's High School jaar in Engeland

Mijn High School Year Engeland

Tja, daar zit ik dan in Engeland terug te denken aan de eerste vijf maanden die ik hier geweest ben. Wat zijn ze leuk geweest en vooral super snel voorbij gegaan.

Afscheid en nieuw begin

Ik weet nog precies toen ik op Schiphol stond en afscheid moest nemen van mijn familie en vrienden. Ik had nog nooit alleen gevlogen, dus dat was echt super spannend. Nadat ik mijn ticket had opgehaald en door de paspoortcontrole was, moest ik door de douane. Natuurlijk houden ze me aan, omdat ik een passer in mijn etui had zitten. Gelukkig gebeurde er verder niks ergs en kon ik er gewoon doorheen. Ik vloog naar London Gatwick en daar aangekomen zou ik iemand van de Engelse organisatie ontmoeten. Die kon ik natuurlijk niet vinden, dus na een half uur rond te lopen, had ik haar eindelijk gevonden. Op het vliegveld waren nog 5 andere Deense uitwisselingsstudenten. Met één daarvan had ik van tevoren al gemaild, omdat we samen in een gastgezin zouden komen, wat uiteindelijk niet doorging. Maar we wonen nu naast elkaar, erg gezellig en een heel leuk meisje.

Introductie in Londen

De introductie in Londen, vond ik zelf erg lastig, ik was het enige Nederlandse meisje tegenover vijf Denen, zes Duitsers en één Italiaanse. De Duitsers en Denen vonden het erg lastig om in het begin Engels te praten, wat ik zelf ook wel snap, voor hen is het natuurlijk ook anders en nieuw. Zij waren allemaal al een keer samen op een kamp geweest en kenden elkaar al. Uiteindelijk stelden ze zich meer open, en heb ik echt een toptijd gehad.

Ontmoeting met mijn gastgezin

Na deze vijf dagen introductie, ging ik per bus naar mijn gastgezin. Wat was ik zenuwachtig. Na twee uur ontmoette ik mijn gastmoeder. Ik weet nog heel goed wat het eerst was dat mijn gastzusje zijn: ‘Zo'n lange student hebben we nog nooit gehad.' Ja, ik ben dan ook langer dan haar vader. Ik verlangde naar bruin brood, dat had ik in Londen niet gegeten. Natuurlijk werd het voor me geroosterd. Gelijk bleek mijn gastgezin erg leuk te zijn, en dat zijn ze na vijf maanden nog steeds.

School in het algemeen

Mijn school is een IB (Internationaal Baccalaureate) school en niet een A-level school, daarom moest ik 6 vakken kiezen, 3 op standard level en 3 op higher level. School is nu nog steeds erg zwaar en ze verwachten dat je minimaal 3 uur per dag met je huiswerk bezig bent. Ik denk, omdat het een IB school is, dat ze veel eisen. Je kansen zijn dan later ook beter om toegelaten te worden op een Engelse universiteit. Ik doe niet elke dag 3 uur huiswerk, maar wel meer voor school dan in Nederland. Het is anders. Zo moet je altijd je huiswerk inleveren en plannen ze veel dingen op korte termijn.

Eerste schooldagen

De eerste dag in een andere bed en in een andere omgeving is raar, maar alles went. Om half 7 ging mijn wekker, omdat het ongeveer een uur duurt om op school te komen. In Nederland zouden ze de afstand fietsen, maar hier nemen ze de bus. School begint later, maar dat betekent helaas voor mij niet langer slapen. Wij hadden op school de eerste 3 dagen introductie, omdat het voor iedereen nieuw was in de Sixt Form. Al snel bleek dat ik niet de enige uitwisselingsstudent was. Aan de ene kant erg leuk, je hebt mensen met dezelfde gevoelens, maar aan de andere kant je wilt graag je Engels verbeteren en de Engelse cultuur leren kennen. Na deze introductiedagen, gingen we met ons deel van de groep naar Swattenden voor 3 dagen. Dit was een soort kamp en je deed allemaal activiteiten om elkaar beter te leren kennen en te vertrouwen, echt een goed idee van de school.

Nieuwe vrienden

Dat je geen vrienden krijgt, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Als jij open staat voor nieuwe contacten, zijn zij dat ook. Jij bent anders en daardoor interessanter. De spreuk: ‘neuken in de keuken' is altijd een leuke opstarter. Meestal ga ik met een aantal vrienden na school naar Starbucks of een van de andere leuke cafeetjes. In het weekend gaan we vaak naar stadjes in de buurt. Ik heb een buspas, waardoor in onbepertk in mijn hele gebied kan reizen, erg handig! Wat ze zeggen over de Engelse mode is ook niet waar, want je kunt hier hartstikke leuke dingen kopen. Wel is het zo dat Engeland een stuk duurder is dan Nederland, maar daar raak je gewend aan. In de vakantie's ben ik al een paar keer naar Londen geweest en gewoon kletsen en diepere gesprekken met vrienden zijn ook erg leuk.

Nederland ó Nederland jij bent mijn kampioen

Natuurlijk mis ik mijn familie en dat ging ik me alleen maar meer realiseren toen er uitwisselingsstudenten naar huis gingen. Ik realiseerde me wie ik thuis had achter gelaten en welke invloed dat had. Tijdens Kerstmis was het ook heel erg moeilijk, dat is echt een familie gebeuren en dat vier je nu met een andere familie en er zijn andere gewoontes. Uiteindelijk was het super gezellig. Oud & Nieuw daarentegen was ontzettend raar, ik heb geen vuurwerk gehoord en geen champagne gedronken. Het helpt mij heel erg om zo rond de twee á drie weken met mijn ouders te skypen. Ook is mijn zusje en een vriendin hier geweest en dat helpt erg goed, als ik nu met ze praat weten ze waar ik het over heb en hoe het er uitziet. Mijn ouders komen met Pasen en daar kan ik haast niet op wachten.

Reacties

Reacties

Emma de Man

Hee,
Ik heb zelf plannen om ook naar engeland te gaan. Ik hoop dat ik het echt naar mijn zin zal hebben. Waarom heb jij voor engeland gekozen?
Liefs Emma.

sylvia de Groot

Hee Emma,
Ik heb ook een jaar high school gedaan. ik deed het in engeland omdat ik dan de taal beter leerde kennen en de cultuur natuurlijk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active