highschool.reismee.nl

Once in a life time opportunity

Het aftellen is al begonnen en de emoties over naar huis gaan zijn heel erg gemixt. Aan de ene kant kan ik niet wachten om weer thuis te zijn, mijn vrienden en familie weer te zien, lekker oer- Hollands- eten te eten en weer in je vertrouwde omgeving zijn. Maar aan de andere kant betekent het ook dat binnen twee maanden het beste jaar van mijn leven afgelopen is.
Mijn High School jaar in de Canadese provincie Nova Scotia was echt een ‘once in a lifetime opportunity'. Het is de perfecte kans om een andere cultuur te ervaren, heel veel nieuwe vrienden te maken en zoveel nieuwe leuke dingen te doen. De internationale studenten organisatie hier in Nova Scotia organiseert elke maand een leuk typisch Canadees uitje. Zo zijn we gaan schaatsen, hebben we een ijshockey wedstrijd bezocht, zijn we wezen skiën en nog veel meer.

Ondanks dat het zo'n bijzonder jaar is, voelt het leven hier nu, na 8 maanden, angstaanjagend gewoon. De eerste paar maanden is alles nog nieuw en bijzonder, maar na een tijdje begint de routine er in te komen; net als thuis ga je gewoon naar school, moet je je huiswerk maken, help je jouw gastgezin met huishoudelijke klusjes en dan vliegen de dagen voorbij.
Alles voelt nu heel gewoon, maar er zijn wel echt grote verschillen met Nederland. De Canadese high school is een typische 'Amerikaanse' high school zoals je die altijd in films ziet, met een football of ijshockey team waar je met al je vrienden naar de wedstrijden gaat, je hebt kluisjes met een draaislot, je gaat naar school met de grote gele schoolbus en aan het eind van het jaar is er ook een echt prom.

Ik ben heel erg blij dat ik er voor gekozen heb om naar Canada te komen, want vanaf het moment dat ik in het Canadese vliegtuig stapte tot nu is iedereen zo ontzettend aardig tegen me geweest. Canadezen zijn super sociale, open en vriendelijke mensen.
Mijn hoogtepunt was dat ik aan de schoolmusical heb meegedaan. Het is heel belangrijk om actief te blijven in het jaar, want als je je gaat vervelen ga je thuis heel erg missen. Het is heel goed om iets te doen wat je leuk vind zodat je bezig blijft. En doordat ik in de musical zat heb ik zo veel vrienden gemaakt. Het was ontzettend gaaf en gezellig om aan de musical mee te werken. Het is heel jammer als het eenmaal over is, maar het eindresultaat is zo geweldig.
Naast dat het natuurlijk een ontzettend gaaf jaar is, is het ook een heel erg leerzaam jaar. Natuurlijk word je super goed in Engels (en na een tijdje is het zelfs moeilijk om Nederlands te spreken) maar je leert ook heel veel nieuwe dingen over jezelf en je groeit op tot een zelfstandig individueel. Ik heb zelf veel ups en downs gehad en sommige dagen miste ik thuis veel erger dan andere dagen, maar in Nederland heb je ook goede en slechte dagen. Er zijn dingen die moeilijk zijn om aan te wennen, bijvoorbeeld in een ander gezin leven en andere regels hebben dan thuis, maar hier heb ik geleerd om er zelf mee om te gaan en aan een oplossing te werken. Ik ben zo veel wijzer geworden van dit jaar en ik ben zo blij dat ik de kans heb gekregen om dit jaar te ervaren.

Ik heb vrienden voor het leven gemaakt van over de hele wereld. Je maakt niet alleen vrienden uit Canada, maar ook heel veel internationale vrienden uit Brazilië, Thailand, Duitsland, België, Mexico en zoveel andere landen. Ik weet nu al dat sommige vriendschappen altijd blijven bestaan, ook al wonen ze aan de andere kant van de wereld. Je deelt een geweldige ervaring met ze en niemand kan je die ooit afnemen.
In mijn laatste paar maanden zijn er nog zoveel dingen die ik wil doen en eigenlijk wil ik dat dit geweldige jaar niet over gaat. Ik ben zo blij dat ik gekozen heb om een jaar naar Canada te gaan, en ik zou het zo nog een keer doen, zonder twijfel!

Iris Rodenburg
Halifax, Nova Scotia, Canada

Reacties

Reacties

joop rodenburg

het is hier ook echt gaaf, cool, te gek etc. hoor. Fijn dat je zo blij bent met je keuze voor Canada en ik heb grote bewondering voor je hoe je ondanks ook moeilijke/lastige periodes toch doorzet en hoe je op een positieve wijze met de hindernissen bent omgegaan. KLASSE! liefs Joop.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active