highschool.reismee.nl

Een interview met Marlou over haar High School tijd in Engeland!

Wat is je het meeste opgevallen aan het leven in Engeland?
Het eten was eigenlijk wat me als eerste opviel. Alles wordt hier gewoon in de oven gestopt, in plaats van te koken of zo. Ook is het vervoer totaal anders. Als je naar een iets grotere stad wil, moet je de bus nemen en die rijden maar tot vijf uur. Er is ook geen treinstation en overal moet je naartoe lopen, fietsen is er niet bij. Aan de andere kant mag je hier wel al zelfstandig autorijden wanneer je 17 bent, dus vanaf die leeftijd kun je vaak gewoon met de auto overal naartoe.

Wat zijn de verschillen tussen een Engelse school en een Nederlandse school?
Op het moment doe ik de A-levels, in jaar 12. A-levels duren twee jaar, wat gelijk staat aan het examen. In de A-levels word je voorbereid op de universiteit, waar de meesten na de A-levels dan ook naartoe gaan. De middelbare school is wel ongeveer hetzelfde, hoewel er geen niveau's zijn, iedereen doet gewoon zes jaar. Wel zijn er vier huizen waar je in wordt gestopt, net als in Harry Potter haha.

Kun je zelf vakken kiezen?
Ja, ik doe nu vier vakken. Het is niet dat je gewoon iets kunt kiezen, er zijn vijf blokken waar je uit ieder blok een vak kan kiezen, van minimaal drie tot zes vakken. Aangeraden is om vier vakken te kiezen. Wel heb je voor ieder vak twee leraren, dus je krijgt wel dubbel huiswerk helaas.

Zijn er grote verschillen tussen je Engelse gastgezin en je eigen gezin in Nederland?
Ja. Mijn gastgezin bestaat uit mijn gastmoeder van 56, Joy, en een Italiaanse gastzus van 17, Alice. Thuis heb ik twee ouders en een zusje, dus dat is wel een verschil. Ook slapen Alice en ik op dezelfde kamer nu, en gaan we naar dezelfde school, dus ik zie haar bijna 24/7, wat ook wel wennen was. Gelukkig kunnen we goed met elkaar opschieten, dus het is altijd wel gezellig dat je nu bijna altijd met z'n tweeën bent, in plaats van alleen.

Kun je ons vertellen hoe een gemiddelde schooldag in Engeland eruit ziet?
Een schooldag hier ziet er niet zo heel anders uit dan thuis. De school begint om negen uur en iedere vrijdag om 08.40 uur omdat je een 'assembly' hebt van 20 minuten. Een groot verschil is wel dat ze hier naar school lopen, met de bus gaan of gebracht worden door ouders. Fietsenis er niet bij. De lessen duren 50 minuten, waarvan je er afhankelijk van je rooster maximaal zes van hebt, tot drie uur. De school doet wel naschoolse activiteiten, zoals een sport of vrijwillige lessen als psychologie. Deze zijn van drie tot vier en daarna ga je gewoon naar huis. 's Avonds is er tijd voor huiswerk en heb je vrije tijd.

Heb je ook excursies/trips gemaakt met andere uitwisselingsstudenten en zo ja, waar naartoe?
Vier dagen voordat ik naar Market Drayton kwam was er een oriëntatie in Londen, waar iedere uitwisselingsstudent die naar Engeland of Ierland ging zich voor op kon geven. Ik denk dat we met zo'n 40 studenten waren en daar kreeg je dan 'workshops' over de cultuur en voorbereiding over situaties waar je tegenaan kunt lopen tijdens dit jaar. En natuurlijk uitstapjes in Londen zelf. Door het jaar heen zijn er dan ook nog uitstapjes naar bijvoorbeeld Dublin of Edinburgh waar je je voor op kunt geven. Verder heb je nog een coördinator die soms iets organiseert met jou en andere uitwisselingsstudenten.

Heb je je vrienden of gastmoeder ook al iets van de Nederlandse gebruiken mee kunnen geven?
Ja! Zo is mijn gastmoeder helemaal gek van Delfts blauw,en stroopwafels zijn ook erg geliefd. Af en toe kook ik iets 'Nederlands' en ook een paar tulpen zijn hier nu in de tuin geplaatst. Verder kan ik ze nog wat foto's laten zien, maar veel meer cultuur kun je niet meegeven vanuit het buitenland. Wel krijg ik nog regelmatig vragen van mensen die willen weten of dingen die ze gehoord hebben echt waar zijn. Zo vroeg iemand laatst nog of er een verschil was als je 'Holland' of 'The Netherlands' zei... Daar kon ik ook geen duidelijk antwoord op geven haha.

Klopt het beeld wat jij van Engeland had voordat je vertrok of zijn er toch wel dingen aan te wijzen die je niet verwacht had qua cultuur en gebruiken?
Het meeste klopt wel. Thee drinken ze hier de hele dag door en de 'salt & vinegar chips' zijn overal te vinden. Ook zijn de typische Engelse ontbijten in iedere pub te vinden. Met leeftijd zijn ze hier helaas wel erg streng, zo kun je bij de locale pub niet meer na tienen blijven als je onder de 18 bent, zelfs niet wanneer je alleen een cola wil. Je mag hier daarentegen vreemd genoeg wel al met 17 jaar autorijden.

Waarom zouden studenten voor High School Engeland moeten kiezen?
Engeland is gewoon geweldig. De mensen zijn erg vriendelijk en ook op school word je perfect opgevangen. Als je problemen hebt, is er altijd wel iemand bij wie je terecht kunt. Zelf woon ik nu in een klein dorp en veel gebouwen zijn echt 'typisch Engels,' wat het bijna leuk maakt om iedere dag naar school te lopen. Kortom, gewoon doen!

Reacties

Reacties

Bart van Dam

Hey Lisette!

ik had je toegevoegd op facebook en jij had het ook wel geaccepteerd maar volgens mij facebook zijn we nog steeds geen vriendjes!?! :(
kan je me nog een keer uitnodigen of ff een berichtje sturen? ( 06-48258092 ) thanks! :D

Hoi Bart

Je hebt deze reactie onder het verhaal van Malou geplaatst, dus ik denk niet dat Lisette hierop zal reageren.
Groetjes, Travel Active

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active