highschool.reismee.nl

Stephanie combineerde High School in Nieuw Zeeland met Work & Travel in Australië.

Stephanie combineerdehet Travel Active High School programma in Nieuw-Zeeland met Work & Travel in Australië! Lees hier haar ervaringen:

Ik zie me nog naar Utrecht reizen in september. Het einde van mijn middelbare school carrière zat eraan te komen en ik had besloten een jaar weg te gaan. Reizen naar een ver onbekend land. Eerst was ik vastbesloten te gaan backpacken door Australië maar al snel kwam ik erachter dat er ook zoiets bestond als het highschool programma. Dat leek me waanzinnig om te doen en ideaal om te combineren met mijn backpackavontuur. Na de bijeenkomst was ik ervan overtuigd: Ik ga eerst voor een semester (half jaar) naar een high school in Nieuw-Zeeland en vervolgens vlieg ik door naar Australië waar ik een half jaar ga backpacken. Na lang wachten was het dan eindelijk zover op 18 juli. Ik zat in het vliegtuig richting Auckland vergezelt door nog 2 andere geluksvogels.

Na een lange vlucht van 33 (!) uur kwam ik eindelijk aan in ‘God's own paradise'. In Nieuw-Zeeland kwam ik te wonen in Rotorua. Een stad in het midden van het noordereiland. Rotorua staat naast de stinkende zwavellucht (daarom ook wel rottenrua genoemd ) vooral bekend om de maori cultuur, spa's en spectaculaire geisers.

Ik woonde bij een heel leuk gastgezin bestaande uit gastmoeder Sharlene, gastvader Kevin en een gastzusje van 8 Clelland. Het was een echt kiwigezin, waar niets boven rugby ging maar bovenal gezelligheid centraal stond. We woonden naast de school waar ik naar toe ging: Rotorua Girls High School. Jup, ik ging daar naar een heuse meisjesschool. Compleet anders dan hier in Nederland natuurlijk. Ik zat in het eindexamenjaar daar, met als grootste meevaller dat ik geen uniform aan hoefde.

De school was verdeeld in 4 houses: Hinemoa, Rangiuru, Rukuwai en Karenga. Deze houses strijden tegen elkaar in onder andere sportwedstrijden. In Nieuw-Zeeland kun je ongelofelijk veel verschillende vakken volgen. Psychology, Dance, Japanese, Hairdressing en Maori performing arts om maar eens wat te noemen. En ook de sporten die je kan beoefenen variëren van onderwater hockey tot abseilen. Je kon kiezen uit wel 45 sporten!

Er waren veel internationale studenten, het leukste was dan ook zeker international day op school, waar iedereen in traditionele klederdracht naar school kwam. Een heel ander gezicht dan dat je iedereen dagelijks in hetzelfde uniform ziet rondlopen. De hele dag waren er allerlei activiteiten verzonnen die te maken hadden met verschillende culturen. In een ander land, maak je natuurlijk ook veel gekke blunders. Zo stapte ik aan het begin steeds in aan de verkeerde van de auto, ging ik de eerste dag op zoek naar een speciaal meisjestoilet en dacht ik dat het brandalarm af ging terwijl dat de zoemer was.

Het meest genoten heb ik van alle uitstapjes die ik maakte met mijn gastmoeder en gastzusje. Ieder weekend gingen we wel ergens anders heen en ik heb op die manier veel van Nieuw-Zeeland kunnen zien. En aan het einde van het jaar maakte ik samen met alle andere buitenlandse studenten die met NZIIU (de partnerorganisatie van Travel Active) in Nieuw-Zeeland waren een geweldige trip naar het zuidereiland. Tijdens die reis heb ik heel veel leuke mensen leren kennen en waanzinnige dingen mogen meemaken zoals een bungy-jump, een sneeuwstorm in het Antarcticacentrum, over een gletsjer wandelen en zwemmen met dolfijnen.

Na mijn High School avontuur, brak in Nieuw-Zeeland de zomervakantie aan. Mijn ouders kwamen me opzoeken en samen met hen ben ik nog verder gaan reizen door dit mooie land. Het meest bizarre was nog wel om kerst te vieren aan het strand. Na oud en nieuw was het tijd om verder te reizen en mijn ouders weer gedag te zeggen. Australia, here I come!

Deze keer bracht het vliegtuig mij naar Sydney. En hier begon mijn backpackavontuur waar ik zo lang naar had uitgekeken. De eerste dag voelde ik me een heel klein meisje in een grote stad, gelukkig kwam een vriendin mij vergezellen voor de eerste 2 maanden. Samen zijn wij via Melbourne naar Mildura gereisd waar wij actief zijn begonnen met poetswerk en druiven plukken. We zaten in een heel gezellig hostel waar we vaak met zijn alle kookten, uitgingen en leuke dingen deden. In zo'n workhostel maak je echt vrienden voor het leven! Helaas verdiende het fruitplukken niet genoeg geld en voor we het wisten hadden we via het Work and Travel kantoor een baan geregeld op Hamilton Island. Hier werkten we als kamermeisje in een viersterren appartement.

Na 3 maanden hard werken ging ik dan eindelijk rondreizen. Ik vloog terug naar Melbourne en hervatte mijn reis. Het mooiste vond ik de outback. Op weg naar Alice Springs stopte de bus in Cooper Pedy. Dit is echt de gekste plaats waar ik ook ben geweest want de mensen wonen hier onder de grond, want daar is een heerlijke constante temperatuur van 24 graden. Heel bijzonder om dan ook in een ondergrondshotel te slapen.

Vervolgens trok ik van Cairns terug naar Sydney. Waar ik naast vreemde andere activiteiten zoals krokodillen aaien, kangaroo eten, koala's knuffelen, skydiven en zorben, natuurlijk ook een poging heb gewaagd met surfen. Wat overigens geen groot succes was.

Wel heb ik enorm genoten van snorkelen in great barrier reef en van fraser island. Een zeer apart strand eiland met geweldige meren, waaronder het schoonste meer ter wereld: Lake McKenzie.

Terug aangekomen in Sydney vervolgde ik mijn reis in Fiji. Hier heb ik nog 2 weekjes kunnen luieren op het strand, en Fiji verkennen. In het vliegtuig zat ik samen met het Fiji rugby sevens team (rugby met 7 spelers) die net wereldkampioen waren geworden, dus werden we feestelijk onthaalt met fijiaanse muziek en was het de rest van de tijd nog lang feest in Fiji.

Vervolgens ging ik naar het laatste land dat ik aan zou doen tijdens deze ‘wereldreis': de verenigde staten. Ik vloog naar Denver waar ik samen met mijn vriendje en zijn ouders nog een rondtour heb gemaakt langs de rocky mountains, yellowstone, st louis en chicago. Vanuit daar verliet ik iedereen weer en ging ik naar mijn laatste stop: LA. Daar heb ik nog 9 dagen mogen vertoeven; in Disneyland, Venice Beach en natuurlijk de Walk of Fame.

Na 51 weken weg te zijn geweest uit Nederland kwam ik dan eindelijk weer aan in Amsterdam. Ik heb echt een geweldig jaar gehad en kan iedereen de combinatie High School en Work & Travel aanraden. Het is echt een geweldige combinatie van twee te gekke programma's!


Groetjes,

Stephanie Sarneel

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active