highschool.reismee.nl

Martijn had het zo naar zijn zin in Nova Scotia dat zijn High School semester verlengde naar een jaar!

Martijn ging met het High School Programma van Travel Active naar de High School in Canada! Lees hier het verhaal van Marijn.


Het was het einde van zomer in 2008. Ik was geslaagd voor de HAVO en had, net zoals vele andere scholieren, geen idee wat te gaan studeren. Ik wilde wat gaan doen waar ik van zou leren. Na enige tijd koos ik ervoor om een jaar iets anders te gaan doen: Ik ging een half jaar naar het buitenland, Canada om precies te zijn.

En dan ben je ineens op weg..
Nou, dan begint zo'n avontuur. De gezonde spanning was aanwezig want ja? Wie gaat er nou naar een onbekend land, relatief onbekende taal en naar mensen die je nog nooit hebt gezien? Hier mogen wij bewijs van spreken niet eens bij een vreemde in de auto te stappen. Maargoed, daar ging ik samen met zeven andere in het vliegtuig naar Canada. Natuurlijk wel wat contact gehad met mijn gastfamilie daar maar het blijft spannend. Net zoals vele andere mensen, had ik een bepaald beeld van Canada: Koud, beren, lange wegen en bossen. Ik kan zeggen, het meeste is waar, maar er zijn ook dingen waar ik van opkeek. Ten eerste was het tot begin november T-shirt weer en er waren gelukkig geen beren. Mijn moeder ook weer opgelucht.

Het begin van een nieuw leventje
In de eerste paar maanden was alles even nog ‘anders': nieuwe mensen, andere omgeving en het hele leven was gewoon totaal niet wat ik gewend was. Relaxeder om het zo maar te noemen. Mijn gast familie was erg aardig en geïnteresseerd. Het voelde alsof ik een tweede familie had. Dit maakte de reis een stuk gemakkelijker voor mij. De school was echt top. Het was een aardig grote school en iedereen kende elkaar omdat de school in een dorp was. Ik ging elke dag met zin naar school en was teleurgesteld als er weer 3m sneeuw gevallen. Dit betekende namelijk dat de school gesloten was. Het was echt heerlijk om door de gangen van de school te lopen, te basketballen en tijd door te brengen met mijn vrienden. Iedereen was gefascineerd door mijn lengte. Ze hadden namelijk nog nooit een jongen van 2.05 meter gezien! Al die aandacht deed mij goed. Zo leerde ik in een snelle tijd veel mensen kennen. Er lag erg veel sneeuw in Nova Scotia en ik had het geluk dat er een skipiste in mijn dorp was dus ik kon elke dag na school gaan skiën!

Een tweede taal vloeiend leren spreken!
Mijn ouders zeggen vaak: oefening baart kunst. Dit geldt ook voor het leren van de taal Engels. Ik had vijf jaar lang Engels gehad op school dus ik dacht dat de taal niet zo'n groot probleem zou worden, maar dat bleek niet zo te zijn. Het verstaan ging prima, maar de correcte zinnen maken was in het begin af en toe nog best lastig. Maar na 4 a 5 weken begin je het allemaal door te krijgen en spreek je gewoon vloeiend Engels. Je droomt, rekent, denkt, lacht en maakt grappen in het Engels, alsof het je moedertaal is geworden. Ik kan je een ding zeggen: dat is echt een heerlijk gevoel.

En toen was het jaar ineens alweer om!
Na een verlenging van nog eens van vijf maanden zat het er weer op voor mij. De tijd was aangebroken om gedag te zeggen en terug te gaan naar Nederland. Ik vond het moeilijk om zo'n fantastische plek gedag te zeggen. Ik heb daar zoveel meegemaakt en gezien. Ook wetende dat ik zo´n tijd niet meer snel ga meemaken. Het was moeilijk om de gevoelens te uiten terug in Nederland. Mijn vrienden konden zich geen voorstelling maken hoe het bijvoorbeeld voelde om in een kano een stuk oceaan over te steken en dan te maken te krijgen met zeehonden en andere dieren rondom je boot. Ik had duidelijk last van een ‘coming-back jetlag'. Dit laat natuurlijk wel zien dat zo'n reis duidelijk wat met een mens doet in een positieve zin. Ik heb een ongelofelijke tijd gehad die echt nooit meer zal vergeten. Deze reis heeft mij goed gedaan: ik ben zelfverzekerder, ik beheers een tweede taal, ik heb internationale vrienden en ik heb herinneringen die ik nooit meer zal vergeten. Ik weet dat zo´n stap niet de makkelijkste stap zal zijn, maar als jij zo´n kans krijgt om naar het buitenland te gaan zou ik die met beide handen aanpakken!


Groeten,

Martijn Spee

Ps: Bekijk ook even mijn filmpje!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active