highschool.reismee.nl

Hege's High school jaar voldeed aan het 'filmbeeld'.

Hege vertrok met het High School Programma van Travel Activenaar Amerika voor het grote avontuur! Lees hier de ervaringen van Hege:

Een laatste knuffel aan m'n vader en moeder op Schiphol, en dan draai ik me toch echt om om te beginnen aan het avontuur waar ik zo lang op heb moeten wachten. Helemaal klaar om de wijde wereld in te gaan!

Ik wilde altijd al een jaartje iets anders gaan doen na mijn VWO, een ‘break' voordat ik weer een aantal jaren aan een studie vast zou zitten. Een jaar High School in de USA leek me dan ook iets wat precies bij mij zou passen: ver weg zijn maar toch een vaste basis hebben, mogelijkheid hebben om vloeiend Engels te leren spreken en een andere cultuur van binnen en buiten te leren kennen.

En het paste inderdaad perfect bij mij, Amerika heeft me zo'n beetje alles gegeven wat ik wilde. Ik ging naar een ontzettend grote High school, dat alles groots aanpakte. Ik heb in 3 toneelproducties van de school gespeeld, het was ontzettend gaaf om in het Engels te acteren. Ook zat ik in de staff van de schoolkrant, op de ‘buitenlandpagina' had ik mijn eigen column. Naschoolse activiteiten zijn dé manier om mensen te leren kennen, in de schoolbanken leer je mensen toch niet van hun gezelligste kant kennen. (In veel van mijn klassen lagen er altijd wel een paar leerlingen te slapen, en de rest van de klas keek ontzettend verveeld uit z'n ogen.)

De eerste maand vond ik het lastig om te wennen aan al het nieuwe. Ik miste mijn eigen gezinnetje thuis ontzettend, want mijn gastgezin deed alles anders dan ik gewend was. Andere gewoonten, tijden, onderlinge relaties, ongeschreven regels, en dan nog cultuurverschillen, je komt echt in een totaal andere wereld terecht. Maar na verloop van tijd ging ik me helemaal thuis voelen en werd Amerika mijn ‘Second Home'. Amerikanen eten ook veel vaker, vetter en meer dan Nederlanders, en als exchange student die zich behoort aan te passen ga je hier al gauw ongemerkt vrolijk in mee. Door veel te fitnissen in een nabij fitnesscentrum heb ik gelukkig het hele jaar door dezelfde garderobe kunnen blijven dragen.

Wat mij erg opviel op de High school is hoe zeer het voldeed aan het ‘filmbeeld' dat iedereen er van heeft. De stereotypen leerlingen, joelende menigten tijdens football wedstrijden, en de manier waarop ze met elkaar omgaan. Na een halve maand zeggen de meisjes al ‘love you!' tegen je en de jongens stellen onnozele vragen om maar je ‘amazing accent' te kunnen horen.

Mijn gastgezin had niet de mogelijkheid en tijd om me half Amerika te laten zien, maar dat had ik van te voren ook niet verwacht. Toch heb ik nog aardig wat gezien om me heen, door mee te gaan op tripjes van school of met andere gezinnen. De kerk waar mijn gastgezin heenging was voor mij een bron van bezigheden, zij organiseerden skitrips, huizenbouwprojecten, weekendjes naar het strand of gewoon gezellige barbecues.

In Amerika heb ik echt gevonden wat ik zocht: een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid, beter inzicht, een wereldwijde blik, avontuur, nieuwe contacten, een heel goed mondje Engels.

Travel Active gaf mij vanaf de eerste kennismaking al het gevoel dat ze alles goed zouden regelen, en dat hebben ze inderdaad gedaan, van voorbereiding tot begeleiding op de plek tot het weer aanpassen in Nederland. Ik denk dat een jaar High school voor iedereen wat heeft, als je maar openstaat voor nieuwe dingen en er naar op zoek gaat. Ik voel me nu helemaal gereed om met de rest van mijn leven te beginnen, met zoveel levenservaring moet het nu wel goed komen!

Hege van Dijke - North Carolina, Amerika

Reacties

Reacties

Lisanne

Jij geeft me nog hoop, haha.
Ik wil na mijn vwo ook graag een jaartje HS doen,
alleen heb zeggen zoveel mensen dat je dan niet meer toegelaten wordt.. Omdat je al graduated bent ;)

xox

Travel Active

Hoi Lisanne,
Ja er is zeker hoop. We hebben volop mogelijkheden voor VWO studenten. Neem een kijkje op onze website of neem contact op met ons High School team om de mogelijkheden te bespreken.
Succes nog met je laatste VWO jaar!
highschool@travelactive.nl

Inge

kun je met vwo naar amerika??

High School Team

Hoi Inge,

Leuk dat je een bericht achter laat!

Wanneer je als VWO-er graag naar Amerika wilt gaan kan dat alleen wanneer je een tussenjaar gaat doen, bijvoorbeeld tusen VWO 4 en VWO 5. Hier kiezen ook steeds meer studenten voor omdat het helaas als VWO6-er niet mogelijk is om deel te nemen aan het High School programma in Amerika. De Amerikaanse overheid heeft hier strenge regels in, en we kunnen daar dus geen uitzondering op maken.

Mocht je dus graag naar Amerika willen gaan denk dan eens na over een tussenjaar. Je kunt natuurlijk ook eens naar onze High School Infodag komen, daar maak je kennis met Travel Active, het programma en er zijn oud studenten aanwezig. We kunnen je eventueel ook in contact brengen met een student die een tussenjaar heeft gedaan in Amerika. Die student zou je meer kunnen vertellen over zijn/haar ervaringen. Mocht je nog meer willen weten over de mogelijkheden mail ons dan via: highschool@travelactive.nl

We helpen je graag verder met jouw plannen!

Groetjes Susanne
High School team

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active