highschool.reismee.nl

Lisa begint al helemaal te wennen in Zuid Afrika!

Lisa ging met het High School Programma van Travel Active naar Zuid Afrika. Na de eerste maand begint het volgenshaar nu allemaal een beetjete wennen! Lees hier haar ervaringen:


Zo. Inmiddels heb ik dan mijn eerste maand in Zuid Afrika overleefd. Zo voelt het ook ec ht wel een beetje, ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat de eerste maand de moeilijkste schijnt te zijn en ik niet nog zo'n maand tegemoet ga. Aan de ene kant was deze maand leuk, het was allemaal nieuw, anders en spannend. Maar dat alles zorgde ook voor een gigantische cultureshock en ik kan je vertellen, dat is dan weer alles behalve leuk. Daarbij kwam ook dat ik de waterpokken kreeg en dus een week thuis heb gezeten waardoor ik in mijn derde week zo goed als van voor af aan begon. Ik had in die week namelijk gigantische heimwee gecreëerd, echt ik heb me nog nooit zo gevoeld. Maar dat soort momenten zijn ook wel weer heel erg leerzaam en doen je dingen beseffen. En after struggle... comes ease.

Goed, een maand, heel wat huilbuien en die verschrikkelijke waterpokken verder besloot ik 2 weken geleden dat het absoluut niet ging werken op deze manier. Ik besloot dat ik wil genieten en andere mensen me kunnen helpen, maar ik uiteindelijk degene ben die dit jaar tot een succes moet en wil maken. De eerste exchange student zit alweer thuis in Duitsland en ik weet dat er elk jaar wel mensen zijn die het programma niet afmaken. Ik wil daar natuurlijk niet tussen zitten! Ik had een maand verspilt aan heimwee hebben en naar huis willen, maar ik heb hier nog 10 maanden te gaan en daar wil ik volop van genieten! Ik bedoel natuurlijk, daar ga ik volop van genieten.

Ik ben inmiddels wat meer gewend op school, ik weet mijn weg te vinden en zit inmiddels een beetje in de stof en weet waarover gesproken wordt. Ik ben eigenlijk zo verbaasd dat het zo snel beter gaat met mijn Engels. Ik kan de dagelijkse gesprekken volgen, lachen om de grapjes en ik ken inmiddels heel wat niet-woordenboek woorden zeg maar. Af en toe best vervelend, want als ik naar Nederland bel zeg ik geen ja maar yes en dingen als I don't know. Ook praat ik verder in het Engels zonder dat ik het door heb nadat ik iets Engels geciteerd heb. Mijn Nederlands zal wel heel erg slecht zijn als ik over een jaartje weer thuis ben, haha. Het is grappig dat je begint te denken, tellen en dat soort dingen in Engels. Maar ik moet zeggen dat ik het Nederlands best wel mis en het fijn vind als ik een brief of mail kan schrijven of gewoon kan bellen met Nederland. Ik schrijf ook echt heel erg veel brieven hier, maar krijg ook heel veel brieven en kaartjes. Dat is natuurlijk heel erg leuk om te lezen, te bewaren en nog zo'n honderd keer te lezen.

De mensen hier in Zuid Afrika zijn wel heel erg anders. Iedereen is heel vriendelijk en heel erg behulpzaam maar echt echte vrienden heb ik nog niet gemaakt. Ik zou dat ook niet in twee weken in Nederland doen denk ik. Maar het is hier nogal onhandig om elkaar op te zoeken buiten school omdat iedereen in andere wijken woont en het openbaar vervoer hier niet zo betrouwbaar is. Ze raden mij echt af om met de taxi te gaan omdat dat gewoon heel gevaarlijk kan zijn. Ik ben trouwens wel heel goed bevriend met een Duits meisje dat in mijn klas zit. Ik zit met twee Duitse meisjes in de klas, we zijn de enige exchange students op school. Het ene meisje is nogal nerdie, maar met Annika kan ik het heel goed vinden. We wonen in dezelfde wijk dus kunnen elkaar opzoeken in het weekend.

De mensen hier zijn trouwens over het algemeen wel ontzettend leuk. Iedereen woont hier best wel klein. Voor hun is dat natuurlijk normaal. Er zijn hier heel veel bedelende mensen enzo. ,maar iedereen hier is echt altijd vrolijk. Mensen dansen voor de etalages om zichzelf te kunnen zien, iedereen lacht en zingt op straat. Iedereen zegt je ook gedag en als je iemand aan kijkt krijg je altijd een glimlach echt heel erg leuk. Het is ook best wel aanstekelijk, ik word er zelf ook gewoon vrolijk van om al die vrolijke mensen om me heen te hebben.

Deze maand is trouwens Ramadan hier en ik zit op een school waar veel moslims naar toe gaan, dus iedereen doet zo'n beetje mee aan de Ramadan. Annika doet ook mee, ik heb een avond bij haar gegeten en gezien how they break the fast (ik weet niet hoe je dat in Nederlands zegt.. shame on me). Was echt heel erg leuk en gezellig en vooral LEKKER! Maar door de Ramadan zijn er op dit moment ook geen sportactiviteiten na school. Gelukkig gaat dat na deze maand weer beginnen en natuurlijk ga ik daaraan deelnemen. Ik wil graag gaan volleyballen en de cross country doen. Cross country is hardlopen, maar je loopt door de bossen, bergen enz. Ik doe dat dus meer om iets te zien van de omgeving dan om het hardlopen. Cross country is nu afgelopen en start pas weer in februari dus tot die tijd ga ik waarschijnlijk tafeltennis doen. Er is niet zo heel erg veel te kiezen hier op school, maar het gaat me er gewoon ook omdat ik bezig ben en wat mensen leer kennen. Door de Ramadan doen mensen ook niet zoveel leuke dingen. Dus iedereen in mijn klas zegt dat ze ons mee uit nemen na de Ramadan, dus daar kijken we wel naar uit! Een leraar wil ons ook mee nemen naar Robben Eiland en mijn maths/physics teacher gaat me de townships laten zien omdat ik dat graag wil zien. Dus dat is allemaal wel erg leuk!

Maar hey, ik heb nog helemaal niet verteld hoe geweldig Zuid Afrika is! Het is hier echt zo super mooi. Ik woon aan de kust, lekker dichtbij het strand. Er zijn hier echt overal bergen, rotsbergen, beboste bergen echt van alles. Iedereen vind mij toch wel heel erg zielig dat ik elke ochtend zo vroeg op moet, maar eigenlijk ben ik helemaal niet zielig. In de tijd dat ik naar school rijd komt namelijk de zon op. Ik geniet daar elke dag weer van, echt geweldig is dat. Vanaf sommige plekken kun je neer kijken op de oceaan met alle bergen. En dan rond kwart over 7 komt de zon op. Echt heel stom, maar dat is zo'n lion king achtig gevoel haha. Je moet je voorstellen, de Afrika bomen (weet je wel, van die bomen die als een T lopen e n dan alleen blaadjes boven hebben) en dan de zon die opkomt van achter de bergen. En dan al die verschillende kleuren in de lucht, echt geweldig.

Ik moet zeggen dat de natuur hier sowieso heel mooi is. Als ik op het schoolplein zit zie je de bergen en als er een beetje wolken zijn (wat niet zo vaak is) zie je berg-wolk-berg, echt super. Ik zit dan met Annika in de pauze die berg te bekijken terwijl dat voor iedereen hier natuurlijk gewoon normaal is.

Sorry voor mijn stomme uitleg hoor, maar het is gewoon nogal moeilijk te beschrijven. Jullie moeten gewoon maar allemaal naar Zuid Afrika komen om het zelf te bekijken. Ik denk dat iedereen het hier fantastisch zou vinden, dus jullie mogen best een beetje jaloers op mij zijn dat ik zo vroeg op mag .

Ik heb op dit moment niet zo heel veel te vertellen omdat het nieuwe er een beetje af is en ik nu gewoon in het dagelijks ritme zit, ik ga naar school, doe wat huiswerk, doe wat boodschappen en ga in het weekend af en toe weg, maar over het algemeen is het ‘ gewone' leventje niet zo interessant om uitgebreid te bespreken hier haha. Maar als de Ramadan over is...

Ik ga trouwens in September de 4-daagse trip naar het Kruger National Park en Blyde River Canyon doen, dus daar komt dan een uitgebreid verslag (+foto's) van! Ik heb daar echt gigantisch veel zin in, ik kijk er echt naar uit en hoop dat het me ook goed zal doen en ik me daarna beter voel en mijn tijd van genieten hier dan kan beginnen, want daar kom ik natuurlijk voor.

Groetjes Lisa

Reacties

Reacties

evo suurhoff

hee
ik zie dat je aan de kust woont zit je bij kaapstad in de buurt, welk plaatsje ben je trouwens al op de tafelberg geweest is best mooi moet je eens doen. en robben eiland is ook heel mooi

veel plezier

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active