highschool.reismee.nl

Merit in Zuid Afrika

Meritbeleefde mooie avonturen inZuid Afrika. Met het Highschool Programma van Travel Active ging zij een semester naar een High School in South Afrika. Nu ze weer thuis is vertelt ze haar ervaring:

Hoi allemaal,

Twee weken geleden ben ik terug gekomen uit South Africa waar ik een semester High School heb gedaan. Zes maanden geleden kwam ik in een nieuwe wereld met andere culturen, talen, gewoontes, mensen en natuur. Er is niemand die je kent en voor hen ben jij ook een vreemdeling. Maar ik heb het overleefd en ik heb echt een ontzettend leuke tijd gehad! Veel nieuwe vrienden gemaakt en een tweede familie erbij. Ik heb erg veel geleerd en veel dingen gezien. Het was een ervaring die ik nooit zal vergeten.

14 december was de laatste schooldag dus vanaf toen heb ik lekker vakantie gehouden. Ik ben veel tijd met vrienden doorgebracht, af en toe lekker een dagje naar het strand, ik ben nog naar Cape Point, een zeehondeneiland en Robbeneiland geweest en ik heb bij Lisa (de andere Nederlandse exchange student) gelogeerd en zij bij mij. Robbeneiland was echt heel interessant! Onderweg naar Robbeneiland hebben we zelfs nog walvissen gezien en op het eiland nog een paar pinguïns en struisvogels. We kregen eerst een rondleiding in de bus over het eiland heen. En daarna kregen we een rondleiding van een ex-gevangene in de gevangenis.

Een week voordat ik zou vertrekken ben ik nog voor de laatste keer een dagje naar school geweest om afscheid te nemen van al mijn klasgenoten. De dag voordat ik naar huis ging heb ik nog een afscheidsfeest gehad. Dat was echt ontzettend leuk. Aan de andere kant ook weer niet omdat ik van iedereen afscheid moest nemen.

Het afscheid nemen was echt ontzettend lastig. Na honderd tranen en duizend knuffels moest ik dan toch echt naar het vliegveld toe. Waar ik na een uurtje met nog meer knuffels en nog meer tranen door de gate heen moest om het vliegtuig naar Londen te halen. In het vliegtuig had ik gelukkig wel een beetje kunnen slapen waardoor de vliegreis best snel ging. Op Londen moest ik helaas wel lang wachten vanwege technische problemen aan het vliegtuig. Maar goed, toen ik eindelijk op Schiphol aankwam stonden mijn familie en mijn vriendinnen (wat een leuke verassing was, want ze hadden gezegd dat ze niet konden komen) me al op te wachten. Het was erg leuk om iedereen weer terug te zien.

Ik heb ontzettend genoten van het afgelopen jaar. Het was echt een super leuke ervaring. Ik ben blij dat ik in een niet-blanke buurt en op een niet-blanke school zat. Want zo heb ik echt het leven daar kunnen ervaren. Iedereen was ontzettend aardig en ik voelde me er echt thuis.

Zuid-Afrika is een ontzettend mooi en gevarieerd land. Ik heb natuurlijk niet alles gezien. Maar wel ontzettend veel. De natuur is echt heel mooi en de mensen zijn heel erg aardig. Het is ook een land dat veel problemen had en nog steeds heeft. Ik heb daar natuurlijk wel wat van gemerkt. Er is veel armoede, mensen leven op straat en in krottenwijken. Er is criminaliteit en de werkloosheid is ontzettend hoog.

Ik kwam bij een familie die niet de rijkste is, maar dat is helemaal niet belangrijk. Wat belangrijk was is dat ze me het gevoel gaven dat ik een familielid was en dat hun huis mijn huis was. En dat ik er altijd welkom ben als ik nog een terug ga. En dat ga ik zeker.

Liefs,
Merit

Ps: Bekijk ook mijn foto's!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active