highschool.reismee.nl

Myrthe ging op High School avontuur in Colorado!

High School in Amerika, kom maar op!

Mijn High School avontuur is allemaal begonnen toen ik per toeval op de website van Travel Active terecht kwam. Ik had er nooit echt over nagedacht dat 10 maanden High School zou zijn weggelegd voor mij. Toch begon het meteen al te kriebelen toen ik alles doorgelezen had. M'n ouders werden die avond nog ingelicht over wat ik die middag had gelezen. Een paar maanden later zijn we naar de eerste informatie bijeenkomst gegaan en toen is alles eigenlijk heel snel gegaan. Van de een op de andere dag stond ik op Schiphol, met hele gemengde gevoelens.
Gelukkig kon ik in New York al een beetje wennen aan het Engels spreken en natuurlijk het tijdsverschil. In mijn gastgezin wat bestond uit een vader, moeder, zusje van dezelfde leeftijd en een heleboel huisdieren werd ik meteen heel hartelijk ontvangen. Na een week voelde ik me al helemaal thuis, het voelde gewoon als een tweede familie. Natuurlijk was het spannend om de eerste dag naar school te gaan. Zou het echt zo zijn zoals in de films? Mijn antwoord werd na de eerste stap in de school meteen al bevestigd. Met vakken als Spaans, Multimedia, en Anatomie werd naar school gaan echt een feest. Ook maakte ik vele vrienden buiten schooltijd, bijvoorbeeld bij Key Club of tijdens de dagelijkse Lacrosse trainingen. Een meisje uit Nederland is voor Amerikanen natuurlijk best wel interessant.

Zo vloog er een maand voorbij en ik had het gevoel alsof ik al een half jaar in Colorado woonde, ik voelde me er zo thuis. Natuurlijk heb ik ook wel eens momenten gehad dat ik dacht: Ik wil nu gewoon even lekker thuis op de bank liggen met een tijdschrift. Zelfs fietsen door de regen heb ik wel eens gemist. Toch staan er zoveel mooie momenten in Amerika tegenover dat ik mijn High School jaar voor geen goud had willen missen. Zo heb ik tripjes met mijn gastgezin gemaakt naar LA en Seattle. ik heb een les bijgewoond over het menselijk lichaam met een echt lijk en last but not least: Prom! En ook kan ik met trots zeggen dat ik getuige ben geweest van de inauguratie van Barack Obama.

De vrienden die ik in Amerika heb gemaakt zijn echt vrienden voor het leven en mijn gastzusje een zus om nooit te vergeten. Als je aan een High School jaar begint weet je dat het een keer ophoudt, daar wilde ik liever nog even niet over nadenken.

Gelukkig was er een mooie afsluiting. Mijn ouders en zusje kwamen en werden de beste vrienden met mijn gastgezin. Samen hebben ze toegekeken hoe mijn gastzusje en ik de caps in de lucht gooiden bij de graduation. Wat was het zwaar om afscheid te nemen van de eerst wild vreemde mensen die nu mijn familie waren.De prachtige staat Colorado en natuurlijk ook High School. Eenmaal thuis was het wel even een overgang. Je vrienden en familie in Nederland leven natuurlijk ook allemaal gewoon verder. Het staat niet stil bij waar je gebleven bent. Ook Nederlands spreken ging niet zo vlot meer als een jaar daarvoor.

Ik was dan ook blij dat ik een maand later alweer Engels kon spreken want mijn gastzusje en vriendin kwamen op bezoek. Door hen Nederland te laten zien en meemaken heb ik aan hun reacties een beetje kunnen zien hoe het geweest is voor mijn gastgezin in Colorado om mij in huis te hebben. Het vergt veel energie en ik ben ze heel erg dankbaar. Inmiddels is het alweer 3 maanden geleden sinds ik terug ben. Ik zit nog elke dag met mijn hoofd in Amerika maar ik heb wel goed een scheiding kunnen maken tussen mijn leven daar en mijn leven hier. Innerlijk heb ik het gevoel zo veel ouder en wijzer te zijn dan een jaar terug.

Misschien is het High School niveau niet zo hoog als het niveau hier in Nederland maar toch leer je zo ontzettend veel van een jaar in Amerika. De cultuur en de mensen leren je zo veel en ook moet je goed op je eigen benen kunnen staan. Ik merk dat veel mensen het besef niet hebben dat de wereld groter is dan alleen Nederland. Ik hoop dat meer mensen mee gaan maken wat voor mij een fantastisch jaar is geweest. Dus voor de mensen die nu ook per toeval op de website zijn gekomen, misschien veranderd het je leven wel!

Myrthe van Harten, USA 2008-2009

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active