highschool.reismee.nl

Afscheid van een springlevende dochter die naar Amerika vertrekt - moeder Annemie schrijft hierover

Rouwprocesje en de Rocky Mountains....

Wat ik meemaak is ‘overwhelming'. O, even mijn Amerikaanse dochter uitzwaaien, ze gaat net naar school.
Wat ik meemaak is een klein rouwprocesje. Rouwprocesje van een springlevende dochter van pas 17 jaar. Ze zit ver weg, kilometers ver. Mijlen ver, beter gezegd. Ik wil niet weten hoeveel maar ergens ver weg in Amerika. Bijna aan de andere kant tegen die onherbergzame Rocky Mountains geplakt in een onbekend dorp. Niemand die daar ooit komt op zijn rondreis met camper door The Sates. ‘Waar??', vraagt men. Toch is het er mooi, schijnt.

‘Hoe lang?' Dat wil ik wél weten. En tellen. Aftellen wel te verstaan. De aftelkalender hangt in de keuken. Iedere maand gaat er één kaart af van de 10. Nee, ze gaat geen jáár, 10 maanden maar! ‘Dat ga je niet doen, hè, aftellen', zei mijn dochter van te voren. ‘Nee natuurlijk niet', maar ik kon het niet laten. Ik moest íets die eerste maand, iets doen, iets zien van hoe lang nog. Ze weet het niet. Ik kijk er nog niet te veel naar: er hangen er nog acht....

‘Wanneer ga je erheen?' ‘Niet, mag niet van de organisatie', zeg ik braaf. En ik som nog braver alle redenen op waarom niet. Mocht je me toevallig tegenkomen, vraag dan niet wannéér maar òf ik erheen ga! Misschien kun je zelf enkele redenen verzinnen. Zoals: 'de heimwee neemt toe als je elkaar ziet'. Lijkt tegenstrijdig maar ‘de organisatie', zegt dat het zo is. Ik neem dat maar aan.

Ja, ze leert er heel veel van, natuurlijk, maar vertel het mij niet!
Ik heb er geen boodschap aan. Misschien dat ik het over 10 jaar of zo met je eens ben.
Eerlijk gezegd ben ik een kloek, zo'n moederkloek. 'Altijd ben je met ze bezig', zei eens iemand. Viel wel mee, maar ik zorgde wel dat ze zichzelf konden bezig houden, ideeën hadden, geprikkeld werden. Ja, en zij, mijn middelste, wérd geprikkeld, door Amerika en kreeg al in de brugklas het sublieme idee erheen te gaan. Ja, toen dacht ik ook dat het goed is voor je ontwikkeling. Maar dat is weer 5 jaar geleden, toen ik dat dacht.

Toch kan ik nu mensen een béétje gelijk geven die met het cliché kwamen bij het afscheid: 'Missen went'. Niet te begrijpen dat je echt, dus écht, iemand moet missen, vind ik nu. Hoe doen die mensen dat? Ik rouw om een springlevende. Rouwen om een dode, zeker een kind, lijkt me niet te doen. Maar ook dat schijnt te wennen na ik wéét niet hoeveel jaar. Ik wil het niet weten.

Het went een beetje nu. Dank zij afleiding, mijn werk, erover te praten of er juist níet over te praten. Ook dank zij mijn andere 2 kinderen, om me heen, maar waar ik raar genoeg te weinig aan denk. Sorry als mam wat afwezig is. En we hebben er dus tijdelijk een bijgenomen.
Ook een uitwisselingsstudent, voor een jaar, eh 10 maanden. Uit Amerika, kan ik meteen uitleg vragen over Amerikaanse dingen die ik niet snap. Zijn er best veel. En het compenseert de leegte, een klein beetje.

Trouwens niet iedereen snapt mijn rouwprocesje. Waar héb je het over?? (Over mijn liefste dochter!) Maar dat zijn natuurlijk de minder kloekerige moeders. Of moeders die draken van pubers hebben die je zó graag een enkeltje Rocky Mountains geeft. Helaas was die van mij niet zo, meen ik me te herinneren.

Sterker nog, ze was gezellig, huiselijk, open, bijna volwassen, bijna een vriendin. En dan gaat ze. Ja, net als bij een overledene, onthoud ik alleen de goede dingen. Sorry dat ik weer vergelijk wat niet te vergelijken is. Tjonge, wat een pech nu dat ze zo was.
Ik bedoel, dat ze zo ís. We skypen nog, soms. Wat een uitvinding. Leve de techniek en dank bij deze aan allen die dit bedacht hebben. Wat robotachtig en vol pixels zie ik haar, echt, iedere 2 weken doen we het! Kletsen we weer bij, makkelijk 2 uur.

Ze heeft het leuk. Begin was moeilijk. Nu heeft ze haar draai, zoals dat heet. Haar draai in de Rocky Mountains. Ons kan ze ook best missen. Ze is sterker dan mij, stukken! Ik had dit vroeger niet in mijn hoofd gehaald. Mijn zus wel. Die deed dat toen al, zo'n high school jaar. Die was ook tougher dan mij. Zou het overerfbaar zijn? Ik bedoel, zou zoiets van tante op nicht kunnen gaan? Van mij heeft ze het niet.

De dagen net voordat ze ging, dat was een hel. Buikpijn. En ondertussen afscheidsfeesten regelen, visum, koffers etc. etc. Op mijn wanhopigste moment, 's nachts natuurlijk, heb ik me nog eens tot God gewend en hem gevraagd waarom dit nou míj en niet mijn zús overkwam. Zij was toch de sterkste van ons twee. Waarom stuurde hij die kinderen van mijn zus niet naar de Rocky Mountains, waarom zo nodig die van mij???

Het antwoord? Misschien over 10 jaar.

Annemie Engels
Moeder van één van onze High School studenten in Amerika
en tegelijk gastmoeder van een Amerikaanse student

Reacties

Reacties

Janneke

Je dochter heeft echt geluk met een moeder zoals jij. Ik wilde al naar Amerika toen ik 8 was ( nu ben ik 16) Hopelijk komt mijn dag nog(L)

gea

Hoi Annemie. Wat heb jij dit helder geschreven. Onze dochter gaat nog op reis. Op naar haar reis high school america. IK had mij niet bedacht bij haar geboorte dat zij een dit zou mogen beleven. Wat is ze nu groot en zelfstandig en wat dapper om op zo'n jonge leeftijd al zo duidelijke keuze te maken. Ook makkelijke kinderen kunnen het je af en toe emotioneel lastig maken dat ben ik met je eens. Heb ook ik nu juist een zusje die wenst dat mijn dochter met haar plannen haar dochter zou zijn!!. Haar dochter willen dit niet!!!IK ben aan de gedachte gewend nu dat zij gaat.Ik heb mijzelf beloofd om niet mijn emoties en soms angsten niet naar mijn dochter te transporteren. Ik ben trots op haar en ook voel ik soms dat ik nu al "rouw".Samen doen wij nog vele leuke dingen wat leuke moeders doen!!. Plannen en dromen. Ook mij wordt gevraagd of wij naar haar toe gaan. Beter van niet( aanbevolen.)Ik wil niet!! Niet nog een keer afscheid nemen. Ik huil als ik haar weer ophaal van schiphol, Ik huil tussendoor als ik even alleen ben!! IK hang een klok van Ikea onder de onze eigen klok en zo kan ik elke minuut van de dag op die klok kijken en symbolis aan haar denken!! annemie je mag rouwen. Het is gezond en goed. Het herinnert je aan moeilijke en mooie momenten. Het sterkt je!!
Succces en lach af en toe om jezelf!!!

Een moeder die straks beleeft wat jij nu beleeft.

Carolien

Mijn zoon wil volgend jaar ook. Ik heb er nu al buikpijn van.

Truus

Pff..ben blij dat ik hier niet alleen in ben. Ik heb al dagen buikpijn. Dinsdag gaat mijn dochter studeren Australie. Ik zie haar weer in Augustus. Al die rationele adviezen van alle kanten. Ik snap het zelf ook wel..maar mijn buikpijn zegt snachts iets anders. Ik voel paniek en machteloosheid opkomen. Tuurlijk is het geweldig voor haar. Maar voor mij os het een eenzaam rouwen om wat biet meer is. Ons samenzijn als gezin. Haar aanwezigheid. Haar fysieke afwezigheid. Ik ga niet mee naar Schiphol. Iedereen hier snapt dat gelukkig. 2 uur met betraande ogen naar de klok staren en afscheid nemen. Nee..dan.kun je me echt wegdragen. Maar hoe ga ik het dan doen? Gaat de rest vast in de auto zitten..? Ik moet het "verhaal" er omheen loslaten en er doorheen. Dinsdag. Eerst nog de afscheidsfeestjes dit weekend. Lieve moeders..hoe doen jullie het? Weet dat ik met jullie meeleef. Sterkte allemaal!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active