highschool.reismee.nl

Inge schrijft over haar High School avontuur in the USA!

Wie had ooit een paar jaar geleden gedacht dat ik in mijn eentje voor een jaar naar Amerika zou gaan? In HAVO 3 begon ik al over High School te praten en mijn ouders dachten dat het wel weer zou overwaaien, maar dat gebeurde niet. Mijn besluit stond vast, ik wilde naar Amerika toe om High School te gaan doen!


Na HAVO 5 was het dan zover, Ik ging naar Amerika toe! Een paar weken voordat ik weg ging, was ik toch ineens bang; Bijna een heel jaar zonder mijn ouders, broer, vrienden en vriendinnen, zou ik dat eigenlijk wel kunnen? Uiteindelijk heb ik mijn gedachten weer helemaal omgezet, ik ging ervoor en ik had er super veel zin in!

De oriëntatie in NYC was echt geweldig. Ik heb het daar heel erg naar mijn zin gehad, ik heb daar super veel gezien, de groep was ook echt heel gezellig!

Ik kwam in een dorpje in Pennsylvania terecht en ging naar New Oxford High School. Wat heb ik het daar naar mijn zin gehad! Ik heb elk seizoen een sport gedaan; in de herfst deed ik Hockey, in de winter Cheerleaden voor basketball en in de lente heb ik gevoetbald. Sporten is een hele goede manier om mensen te leren kennen. Ook vond ik het super leuk om een nieuwe sport te leren, zoals Cheerleading. Ik dacht dat het wel wat makkelijker zou zijn, nou niet dus, het is nog best moeilijk! Het was wel echt super leuk om te doen, want het is toch een team sport en je moest dan voor de basketball spelers cheerleaden, en de supporters (die vooral uit andere schoolleerlingen bestond) zaten ook altijd te kijken, heel gaaf dus! Voetbal was ook heel leuk om te leren. Ik had echt een super gezellig team , ik heb dus veel gelachen tijdens de trainingen en wedstrijden! Ook zat ik in Interact club en Yearbook club. Als je met veel dingen betrokken bent, leer je heel snel heel veel mensen kennen!

Na 2 maanden ben ik wel verwisseld van gastgezin. AYUSA, de partnerorganisatie van Travel Active dacht dat dit namelijk beter was voor mij. Als ik heel eerlijk ben ik ben blij dat ze dat zeiden. Mijn nieuwe gezin bestond uit twee meiden van 10 jaar oud, een zoon van 12 en vader en moeder. Ze hadden ook nog twee honden en een kat, het een hele drukke boel, maar ik heb echt een super tijd gehad. Mijn gastzusjes zaten ook op cheerleading. Bijna elke week was er wel een cheerleading competition, wat super leuk was! We zijn zelfs ook nog 2 keer naar Virginia Beach geweest, voor de National en World Championshipw! Ze zijn echt mijn tweede familie geworden en ik heb nog steeds veel contact met ze.

Voordat ik naar Amerika ging vroeg ik me altijd af of ze in de scholen ook echt van die grote lockers hadden, de gele schoolbussen, etc. Nou ik kan je vertellen, dat hebben ze allemaal; de grote lockers, lunches met warm eten, gele schoolbussen, hele dikke mensen, de cap (dat hoedje) gooien ze in de lucht als je geslaagd bent, prom king and queen, football games, en natuurlijk waren er ook cheerleaders en football players die vriend en vriendin waren. Zelf heb ik ook nog een vriendje gehad die football player was, maar dat was na 3 maanden ook weer uit.

Al met al heb ik echt een super super super leuk jaar gehad. Natuurlijk waren er momenten dat ik thuis miste, maar dat kan nooit op tegenover wat ik allemaal heb gedaan, meegemaakt en heb geleerd! Ik kan nu vloeiend Engels, heb veel van Amerika gezien, heb veel vrienden en vriendinnen gemaakt en een hele leuke tweede familie erbij!

Aan het einde van mijn jaar kwamen mijn ouders naar Amerika, zo kon ik ze alles laten zien en konden ze de familie ontmoeten. Daarna hebben we nog door Amerika gereisd. Ze gingen 3 dagen eerder dan ik naar huis, zo kon ik op mijn eigen manier van iedereen afscheid nemen. Het afscheid was heel erg moeilijk; ik had veel zakdoekjes nodig! Gelukkig is er nog wel skype, email en facebook!

Het hele jaar is een super ervaring geweest Ik zou het over zou doen en ik heb er helemaal geen spijt van dat ik het heb gedaan. Ik heb er de rest van mijn leven plezier van. Zo ga ik nu ook een opleiding in het Engels doen (wat ik voor mijn jaar Amerika nooit zou doen). Als je denkt dat je een jaar naar Amerika wilt gaan om daar High School te doen, zou ik het zeker wel aanraden, je gaat een super leuke tijd meemaken waar je echt geen spijt van zal hebben!!

Reacties

Reacties

Sabrina

hi,
ik wil ook graag een jaar naar Amerika maar hoeveel was je in totaal kwijt aan geld? En met het cheerleaden moest je zeker heel lenig zijn al van tevoren?
Let me know, want ik vertrouw iemand die het heeft meegemaakt meer dan de brochures!
Xx

Inge

Hee Sabrina,
Sorry voor mijn late reactie maar had het erg druk vanalles!
Ik weet niet precies hoeveel ik in totaal kwijt was maar per maand was ik denk ik ongeveer toch wel 250euro kwijt denk ik, of misschien nog iets meer. Het verschilt alleen heel erg per persoon want ik weet van andere dat zij minder hebben uitgegeven, ik hou gewoon veel van shoppen, veel naar de bioscoop gaan en sporten kost ook veel omdat je schoenen, kleren, etc moet aanschaffen, en dit moest ik 3 keer doen, omdat ik 3 verschillende sporten heb gespeeld. Maar je kan natuurlijk ook minder uitgeven, hangt erg van jezelf ook af!
Voor cheerleaden hoef je niet lenig te zijn, je moet gewoon normaal kunnen bewegen maar ik ben niet leniger dan een gemiddeld iemand hoor!
Als je nog meer vragen hebt vraag ze gerust!

Elske

Hallo Inge, ik vond je verhaal heel erg inspirerend. Ik zit er namelijk nu ook al sterk over na te denken om naar Amerika te gaan en highschool te doen. Ik heb alleen een paar vraagjes. Hoe oud was je toen je vertrok? En vond je het niet moeilijk om vrienden te maken, was je ook weleens eenzaam? Wat waren je lestijden, tot hoelaat moest je naar school? En wat doe je nu? Xx

Inge

Hee Elske,
Super leuk dat je er over na denkt, ik zeg doen! ;)
Ik was nog maar 16 jaar toen ik er naar toe ging, dus eigenlijk nog vrij jong, maar ik was er helemaal zeker van dat ik wilde gaan en heb er zeker geen spijt van gehad!
Ik vond het niet heel moeilijk om vrienden te maken, de mensen op mijn school waren erg geintereseerd en open, dus dat was heel fijn! Ik was niet heel vaak eenzaam omdat ik altijd dingen aan het doen was (sporten, vrienden, familie, etc). Mijn lestijden waren van 7.30 tot 14.30 elke dag, maar ik had leuke vakken en die tijden daar ben je zo aan gewend want dat is normaal daar (wel verschillen de tijden voor elke high school). Ik doe nu International Tourism and Travel Industry wat me nooit was gelukt als ik niet eerst een jaar naar Amerika was geweest want mijn engels was lang niet goed genoeg voordat ik weg ging.
Als je nog meer vragen hebt kan je die altijd nog vragen!

Melissa

Hey !
Bedankt voor je verhaal, ik heb er nu nog meer zin in.
Ik wil ook super graag naar Amerika.
Nu zit ik in 4HAVO.
Wanneer heb jij je opgegeven en bij welke organisatie ?
Op het internet stonden organisaties die wel rond de 10000 euro kosten.
Klopt dit ?
Ik hoor het graag !
Groetjes, Melissa

Inge

Hee Melissa,
Ik ben meegegaan met Travel Active. Die heeft alles voor mij prima geregeld en voor ik bij het gastgezin was zijn we ook nog 3 dagen in NYC geweest wat heel leuk en gaaf was!
Hoeveel het kostte precies weet ik niet, maar uit mijn hoofd was het 6995, of dat nu nog precies is weet ik niet!
Mijn aarader is DOEN! Je krijgt maar 1 keer in je leven de kans en je leert er heel veel van en ik heb echt een top jaar gehad!

Marlice

Hoi inge,
ik las dat je 16 jaar was toen je naar Amerika ging, maar was je dan een senior of een junior?

Groetjes Marlice

Inge

Hoi Marlice,
Ik was 16 inderdaad, school had me als junior ingedeeld, maar junior is gelijk aan havo 5, dus ik had gezegd dat ik al zoveel jaar school had gedaan en dus eigenlijk senior moest zijn, dus toen hebben ze me als senior ingedeeld waardoor ik dus ook graduation kon doen!

Zoé

Hi :)
Ik heb ook een paar vraagjes...
Hoe kon je alles betalen? Kreeg je zakgeld of betaalde je het zelf?
Was je niet bang dat als je terug kwam dat je vrienden je vergeten waren?
Is er iets wat je echt moet weten als je wilt gaan?
Wat moet je echt doen als je daar bent?
Pikte je de taal snel op?
En mis je nu niet juist Amerika?
kon je het huiswerk wel maken en bijhoudenin het Engels?
Hoe haalde je je ouders over?
Hahah ik ben zoals je merkt nogal nieuwsgierig:)
Groetjes!

Inge

Hee Zoe,
nieuwsgierig zijn is juist goed! ;)
Ik was erg slecht in Engels, maar daar moet je wel Engels praten dus je pikt het snel op! (ik had altijd 5en op de HAVO voor engels, en ik studeer nu in het Engels, dus mijn Engels is zeker wel verbeterd).
Amerikaanse school was erg makkelijk, dus het huiswerk ging goed, en zoveel huiswerk had ik ook gelukkig niet, het is sowieso makkelijker dan op de middelbare in Nederland!
Ik mis Amerika nu inderdaad wel, maar ik ben alweer terug geweest voor 1 maand, en gelukkig is skype, facebook en email er ook nog.
Mijn ouders hebben meebetaald en ik had zelf ook wat gespaard.
Als je daar bent zal ik alles doen wat je kan doen, alle nieuwe ervaringen zijn leuk! Ik stond voor alles open dus daardoor heb ik allerlei leuke dingen meegemaakt.
Dat mijn vrienden mij gingen vergeten was ik niet bang voor, je komt er zo juist achter wie je echte vrienden zijn. Mijn vrienden sprak ik gelukkig nog zo nu en dan en ze stonden me gelukkig met een groot spandoek na 11 maanden weer op te wachten op Schiphol.

Als je zit te twijfelen zou ik als ik jou was naar een bijeenkomst gaan van travel active, daar zijn meestal oude studenten en kan je ook alles vragen en krijg je nog een betere indruk van alles! :)

Nora Bounour

Hey. Ik vond je verhaal zoooo spannend en interessant!! Ik wil dit doll graag ook doen. Ik zit nu op Theoretisch 3. En ik wil echt heel graag ook wel eens een jaartje naar Amerika gaan en er naar school gaan. Ik denk er ju al bijna 2 jaar over xD. Het zal natuurlijk wel ontzettend duur zijn neem ik aan? En hoe hebben je iuders je er in hemelsnaam toestemking voor gegeven hahaha mijn moeder zou me dat never ever nooit jiet laten doen. Lol.

High School Team - Travel Active

Hoi Nora,

Wat leuk dat je interesse hebt in High School Amerika! De kosten voor een High School Amerika programma kun je hier vinden: http://www.travelactive.nl/high-school/wereldwijd/amerika.html#costs.
Mocht je graag een uitgebreid kostenoverzicht ontvangen dan laat het ons gerust weten, dan kunnen we dit per email toesturen.

Wellicht is het een goed idee om een keer een bezoek te brengen aan onze High School infodag, samen met je ouders? Op die manier krijgen ze ook een beeld bij het programma maar ook bij ons als organisatie. De data voor deze infodagen en/of avonden vind je ook terug op de website.

Succes en mochten er verder vragen zijn, dan mail ons gerust: highschool@travelactive.nl.

Met vriendelijke groetjes,
Susanne
High School Team
Travel Active

Nathalie

Hi,

Mij lijkt het mega leuk om een jaar naar amerika te gaan op een high school. Ik zit nu in het 3de van havo en ben 15 jaar. Ik had het al aan mijn moeder voorgesteld om het te doen na mijn examen en ze vond het een leuk idee en wou graag wat meer informatie. Ik had al wat brochures aangevraagd maar ik had alsnog een paar vragen
-Ben jij tijdens je middelbare school in Nederland gegaan of erna?
-Hoe ging het met het tijdsverschil?
-Was je voordat je ging al een keer in Amerika geweest?
-Wat voor voordelen heb je als je in Amerika op school hebt gezeten? Of is het alleen voor de ervaring en de taal?

Ik wil het echt mega graag maar ik mag pas na mijn havo dus dat is nog wel even.

Groetjes Nathalie.

Esmée

K zit nu in de 3e klas van Mavo
En ik heb altijd al in amerika willen wonen/op school willen zitten dus lijkt het me ook echt super leuk om mee te maken! Me moeder is er iets minder blij mee ze wil liever dat ik in nederland blijf , wat ik wel een beetje snap... Me engels is nog niet helemaal toppie dus hoe moet je dan ooit comminuceren met die mensen daar en met je gast gezin?? Een paar dingen weet je natuurlijk wel qua engels maar lang niet alles !!

Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active