highschool.reismee.nl

Highschool in Canada, het is meer dan ik je kan vertellen!

Mariël vertrok met hetHighschoolprogramma van Travel Activevoor een semester naar Nova Scotia in Canada!

Het zat al een tijdje in mn hoofd, voor een paar maanden naar het buitenland. Het liefst wou ik een High School progamma in een Engelstalig land. Natuurlijk wordt er bij High School gelijk aan de USA gedacht, maar toen mijn ouders na de informatiebijeenkomst thuis kwamen en enthousiast over het programma in Nova Scotia vertelden wist ik dat dat mijn keuze werd.

Na een kleine papierwinkel te hebben ingevuld kreeg ik in december bericht dat ik geplaatst was in de plaats Truro en op een highschool van wel 1700 leerlingen! Mijn gastgezin woonde ongeveer 20 minuten buiten de stad en hadden een dochter van mijn leeftijd die naar dezelfde school ging. Het klonk allemaal super goed en vol enthousiasme stapte ik dan ook op 1 februarihet vliegtuig in. Aangekomen in Halifax werd ik opgewacht en hartelijk verwelkomd in Nova Scotia door mensen van de organisatie en mijn gastvader. Op weg naar huiszag ik al gelijk dat het landschap heel anders was dan in Nederland: wat een ruimte! Gelukkig klikte
het ook meteen erg goed met mijn gastgezin.

Toen was het zover, naar school! Elke dag werd ik opgehaald bij huis met zo'n grote gele schoolbus. Op school kon ik uit heel veel vakken kiezen. Van childcare studies tot journalisme en allerlei soorten geschiedenis, enz, enz. Uiteindelijk heb ik gekozen voor dans, art, Spaans en Engels. De eerste dagen op school waren leuk maar ook spannend. Ik kende natuurlijk nog niemand, behalve mijn gastzusje maar die had allemaal andere vakken. Het duurde dan ook even voordat ik echt mensen leerde kennen omdat de school zo groot was. Maar zo'n grote school heeft als voordeel dat er heel veel activiteiten zijn.

Mijn favoriete bezigheden zijn dans en kunst en daar waren genoeg mogelijkheden voor. Op school was voor ieder wat wils. Ik zat bij Art-Club en heb meegeholpen aan de musical. Buiten school was er een dans-academie waar ik danslessen kon volgen. Ik heb door alle activi-teiten veel mensen leren kennen en heel veel lol gehad.

Naast activiteiten van school organiseerde de organisatie ook van alles voor alle internationale studenten. In het begin kregen we een introductie waarbij we met een hele grote groep gingen skiën. Dat was wel heel grappig want de meesten konden niet skiën! Ook ik heb in Nova Scotia voor het eerst geskied!

Het allerleukste uitstapje vond ik toch wel het River-Raften op de Shubenacenie river. De verschillen tussen eb en vloed daar zijn heel groot waardoor je daar geweldige golven krijgt en je daar dus super kunt raften!

Aan het einde van het jaar was er het bekende High School Prom en Graduation. Bij Prom zie je echt jurken in alle kleuren, soorten en maten. Het is echt een geweldig feest dat we hier niet kennen, maar ik dus nu wel heb meegemaakt! Bij graduation mochten we ook echt gewaad aan en ook de leraren lopen dan in een gewaad. Heel bijzonder om mee te mogen maken.

Zo vlogen de maanden voorbij en voor dat ik het wist was ik weer in Nederland. Mijn gastgezin is als een tweede familie. Ik heb vrienden voor het leven gemaakt en een ervaring die niemand me meer afpakt. Het is meer dan ik je kan vertellen. Dus ik zou zeggen, grijp die kans en dan kun je met eigen ogen zien hoe geweldig Nova Scotia is!

Groetjes Mariël Wolters

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active