highschool.reismee.nl

Frank ging met het High School Programma van Travel Active een jaar naar de High School in Florida, Amerika. De ouders van Frank vertellen hun ervaring tijdens hun zoon zijn avontuur in de USA!

Een bezoek aan een studiebeurs vorig jaarhad grote gevolgen voor onze zoon Frank en ons gezin. Frank kwam thuis en zei:

' Nu weet ik weet wat ik wil gaan doen: Een jaar High School in de USA! Ik kan dan mijn Engels verbeteren en een mooie levenservaring opdoen.'

Wij waren even verbaasd, maar daarna ook enthousiast over dit plan. We hebben het een weekje in de 'week' gezet, er veel over gepraat en over nagedacht. Want een jaar is toch wel heel erg lang, de kosten die er aan verbonden zijn, de heimwee die je kan krijgen, je moet flexibel en zelfstandig kunnen zijn én dan nog alle ups and downs die je op je pad tegen zal gaan komen. Maar Frank bleek zeer zeker van zichzelf en wilde er echt helemaal voor gaan. Al snel was duidelijk dat Frank (met onze instemming) voor Travel Active als organisatie koos.

De aanmeldingsformulieren gingen de deur uit. Daarmee ging ook een nieuwe wereld voor ons open van voorlichting, gesprekken, interviews, brieven schrijven aan het toekomstige gastgezin, erg veel formulieren invullen en andere ‘paperassen', een visum aanvragen en ophalen, inentingen regelen, bank en verzekeringszaken uitzoeken en nogveel meer. Kortom: vooral veel regelen en organiseren. Maar met af en toe een luisterend oor en wat hulp vanTravel Active kwamen we er wel uit.

Nu nog even slagen en..... wachten op een gastgezin. Dat slagen lukte (zelfs met een 7 voor Engels!), examen,- en afscheidsfeestjes voor familie en vrienden volgden, maar het Amerikaanse gastgezin liet nog op zich wachten. De hele zomervakantie ging Frank werken om zijn eigen zakgeld voor de USA te verdienen en ..... wachtte hij in spanning op een ‘hostfamily‘ die 10 maanden hun ‘home and familylife' met hem zouden willen gaan delen. Op15 augustuskwam dan eindelijk het verlossende telefoontje van Travel Active.

De familie Koch in Winter Garden (Florida) wilde graag een Nederlandse exchange student. Hun oog was gevallen op Frank's leuke brief : hij was vriendelijk, spontaan, open, flexibel, had gevoel voor humor en hij was ook nog een voetballer.

Op Schiphol was er een afscheid met een lach en een traan: daar ging onze zoon, 17 jaar oud, helemaal alleen door de douane ...... zomaar voor een jaar weg uit ons gezin, omdat hij zichzelf wilde ontwikkelen in een hele andere wereld dan de onze. Wat een moed en wat een lef! Wat een dapper avontuur! Je hoopt maar dat je hem, als ouders, genoeg diepe wortels en vooral ook sterke vleugels hebt gegeven om deze wijde wereld in te ‘vliegen'.

Frank kwam bij een geweldig leuk gastgezin:de familie bestond uit fijne en zeer betrokken gastouders, een sportieve gastbroer van 17 jaar en een leuke gastzus van 14 jaar en een hele lieve hond. Frank had het al erg snel naar zijn zin en besefte dat hij het met deze familie bijzonder goed getroffen had. Het weer was voor Frank in het begin behoorlijk wennen, want het was heel erg warm en vochtig (met gigantische onweersbuien!) in Florida. Nog voordat hij zich had ingeschreven op school werd hij al ‘ontdekt' tijdens een partijtje voetbal en mocht hij ‘kicker' worden in het Varsity American Footballteam van zijn High School. Dit was wel heel bijzonder voor een exchange student. Wat een ervaring meteen al in de eerste week.

Na verloop van tijd was Frank helemaal gewend, vond ‘alles' zelfs heel normaal, school ging goed en Engels sprak en schreef hij na een paar maanden vlot en goed. Hij heeft zich snel en soepel aangepast aan zijn nieuwe gezin, de nieuwe leefomgeving en zijn wel erg drukke Amerikaanse leventje. Wat vooral bestond uit naar school gaan, sporten (eerst football, daarna soccer) en veel homework. Wij waren natuurlijk beretrots op hem, genoten en leefden op afstand met hem mee en vonden het heel bijzonder en dapper wat hij deed.

Gedurende het jaar (o.a. met Sinterklaas, Kerstmis en Pasen ) hadden wij als families leuk contact met elkaar. We waren betrokken met elkaar als gezin. Ook hadden we gedurende het jaar nog weleens contact met Travel Active wat wij als heel prettig ervaren hebben.

In mei zijn we zelf (en ook Frank's broer later nog in Juni ) een kijkje gaan nemen bij Frank en zijn gastgezin. We konden nu met eigen ogen zien hoe onze zoon zich kiplekker voelde in zijn nieuwe gezin en hoe deze familie hem had opgenomen als een echte zoon en broer. We zagen nu ook hoe goed ze hem eigenlijk kende. Een hele leuke ervaring! We konden het goed met elkaar vinden, hadden ook overeenkomsten. We hebben als families samen een 18 th birthday en graduationparty gegeven voor de beide jongens. We hebben toen de verdere familie, bevriende families, mensen van de kerk en alle vrienden ontmoet en zelf kunnen ervaren hoe geliefd Frank bij iedereen was. Ook hebben we nog de PROM mee kunnen maken. We hebben een bezoek aan de West Orange High school gebracht en enkele leraren gesproken. We zijn ook nog een paar dagen met Frank alleen opgetrokken, zodat we even alleen van hem konden genieten, gewoon lekker ouderwets even samen bijkletsen.

Vervolgens laat je je zoon achter in de wetenschap dat hij het nog heel erg moeilijk gaat krijgen om afscheid te nemen van deze fantastische familie, de leuke vriendenclub en........dit super jaar! Maar je weet ook dat hij er levenslange vriendschappen aan over heeft gehouden. En vooral heel veel levenservaring. En........geen rugzak maar een koffer vol met fantastische belevenissen en onvergetelijke ervaringen!

Frank was een jaar zo ver weg.....maar toch ook zo dichtbij! Door de e-mails, de wekelijkse telefoongesprekken, zijn website, maar vooral ook door de dagelijkse gesprekken op o.a. verjaardagen, het werk, of zomaar bij de bakker en de supermarkt. Je had altijd gesprekstof. Iedereen in onze omgeving had altijd zeer veel belangstelling voor ons en het Amerikaanse avontuur van Frank.

Het jaar High school was niet alleen een heel bijzonder, speciaal en onvergetelijk jaar voor Frank, maar ook voor ons als gezin. We hadden het voor geen goud willen missen!

Groetjes,
Hans en Annelies van der Vliet
ouders van exchange student Frank

Lees ook het reisverhaal van Frank over zijn tijd in Amerika!